Edukacja przedszkolna ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju człowieka, zdobywania kluczowych umiejętności oraz radzenia sobie w świecie. Dlatego tak istotne jest dokonanie świadomego wyboru placówki dla naszej pociechy, a nie poszukiwanie przechowalni na czas pracy rodzica. Każdy rok spędzony przez dziecko w przedszkolu to milowy krok w jego rozwoju ruchowym, emocjonalno-społecznym oraz poznawczym. Uwidaczniać się to powinno w zdobytych przez malucha umiejętnościach oraz doświadczeniach.
Istnieje kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę podczas poznawania przedszkola.
Wszechstronny rozwój dziecka w przedszkolu gwarantują:
- nauczyciele — mili, kompetentni i świadomi znaczenia tego, co robią — powinni oni prowadzić zajęcia w przyjaznej atmosferze, z poszanowaniem praw dziecka i jego indywidualnych możliwości oraz nie mając niczego do ukrycia przed rodzicami (opiekunami) malucha;
- rodzinna atmosfera — ciepło, opiekuńczość, zrozumienie problemów małego świata;
- nauka przez zabawę w grupie rówieśniczej, czyli najlepszy z możliwych trening umiejętności społecznych;
- opracowany w przemyślany sposób i świadomie realizowany pakiet edukacyjny (możliwości jest wiele, ważne, aby zarówno dyrekcja, jak i kadra stosowali się do zapowiadanego programu, wiedzieli, co on ze sobą niesie i umieli go realizować, nie działając przypadkowo, podążając za kolejną modą);
- przemyślany zestaw pomocy dydaktycznych oraz zabawek dostępnych dla dzieci — rozbudzający ciekawość przedszkolaka, kształtujący kluczowe kompetencje i umiejętności, wspierający wszechstronny rozwój dziecka (motoryczny, umysłowy, ruchowy, emocjonalny, językowy itp.), a zarazem zachowujący wymogi bezpieczeństwa;
- właściwie rozłożone akcenty na poszczególne obszary kształcenia w uzależnieniu od wieku dziecka — to, co dobre dla trzylatka, nie będzie wspierać dziecka sześcioletniego, ponieważ każdy wiek posiada swoje podstawy rozwoju poznawczego, społecznego, emocjonalnego i ruchowego;
- inspirujący komplet pomocy metodycznych dla nauczyciela i systematyczne szkolenia kadry wychowawczej podnoszące jej kompetencje (lub doskonalenie się wychowawców we własnym zakresie).
Dziecko nawet w niestabilnym czy nieprzyjaznym mu środowisku zdobywa wiedzę o świecie i rozwija się. Warto sobie jednak zadać pytania — jak? i czy w pełni wykorzystuje swoje możliwości?