Krótkie wierszyki często można zaliczyć do zabaw usprawniających pracę narządów artykulacyjnych, percepcję słuchową oraz rozwijających pomysłowość. Nauczenie się wierszyka przez dziecko dodatkowo wspiera procesy pamięciowe. Doskonale nadaje się do tego wiersz Marii Kownackiej Co kotek miał, który poprzez rymy, zabawną historyjkę oraz onomatopeję (tutaj: dźwięk wydawany przez kotka) zachęca malucha do zabawy mową i posługiwania się nią.
Wiek: od 2 lat
Każdy maluch lubi śmieszne rymowanki i lubi być zaskakiwany. Frajda jest tym większa, jeśli jedno i drugie znajdzie dziecko w wierszyku o jakimś lubianym przez siebie zwierzątku. Dlatego wiersz Marii Kownackiej Co kotek miał stanowi bardzo dobry materiał do wspólnej nauki poprzez zabawę. Dziecko wciela się w rolę kotka i odpowiada na pytania małego Jasia przytaczane przez rodzica. W ten prosty sposób ćwiczy mięśnie okrężne warg.
Co kotek miał M. Kownacka
Mały Jasio kotka
Przy kominku spotkał.
Ukłonił się kapeluszem:
— Porozmawiać z kotkiem muszę.
Miał kotek siostrę?
— Miau.
— Miał kotek pazurki ostre?
— Miau.
— Miał kotek mamę i tatę?
— Miau.
— Miał kotek na grzbiecie łatę?
— Miau.
I tak sobie przez godzinkę
rozmawiali przed kominkiem.
Inne warianty zabawy: Ze starszym dzieckiem można zamieniać się rolami, co dodatkowo ćwiczy pamięć i dykcję naszej pociechy.
Więcej zabaw logopedycznych z odgłosami zwierząt lub na wycieczki na blogu EkoPracowni.