Kategoryzowanie to umiejętność dostrzegania cech wspólnych w przedmiotach, zjawiskach i pojęciach. Umiejętność kategoryzowania jest potrzebna dziecku do poznawania świata i skutecznego uczenia się. Dzięki niej dziecko uczy się nie tylko tego, w jaki sposób otacza je świat, ale nabywa także umiejętności społeczne i językowe. Zabawy związane z klasyfikowaniem przedmiotów ze względu na jakąś cechę wspólną to czynność wspierająca rozwój intelektualny małego człowieka. Dzieci uczą się dostrzegać różnice, zbiory, cechy indywidualne i charakterystyczne świata. To pozwala im „szufladkować” nabyte umiejętności i rozpoznawać reguły.
Wiek: 2–5 lat
Stopień trudności jest różny i w zależności od umiejętności syntezy oraz percepcji można ćwiczenia dostosowywać do indywidualnych predyspozycji dziecka.
Kolorowe klamerki
Potrzebne przedmioty: klamerki do bielizny w trzech kolorach (żółty, czerwony, niebieski), trzy miseczki.
Dziecko siada przed rozsypanymi klamerkami. Ustawiamy przed nim trzy jednakowe miseczki. Do każdej miseczki wkładamy klamerkę w innym kolorze. Zadaniem malucha jest umieścić pozostałe klamerki w odpowiednio przyporządkowanych kolorom miseczkach. Zabawa uczy dostrzegania różnic między kolorami. Można ją modyfikować w zależności od kreatywnego podejścia, możliwości i tak zamiast klamerek, mogą być klonki w tych samych kolorach lub guziki.
Nakrętka w wytłoczce
Potrzebne przedmioty: szczypce do grilla, nakrętki po napojach w kilku kolorach, duża wytłoczka do jajek.
Wytłoczka do jajek musi zostać odpowiednio wcześniej przygotowana. Należy zagłębienia pomalować na różne kolory (takie, w jakich mamy nakrętki). Zabawa polega na tym, by dziecko złapało szczypce do grilla, chwytało w nie nakrętkę i umiejscawiało w zagłębieniu wytłoczki w odpowiednim kolorze. Przy okazji ćwiczenia rozpoznawania kolorów, dziecko trenuje motorykę małą i ma świetną zabawę.
Małe – duże
Potrzebne przedmioty: wycięte z papieru po 2 w różnych rozmiarach: kółka, kwadraty, trójkąty, romby itp.
Zabawa polega na klasyfikowaniu figur, ale nie ze względu na kształt, a wielkość. Rozsypane kształty należy tak podzielić na grupy, aby w jednej były figury małe, a w drugiej duże. Ćwiczenie uczy dostrzegać różnice w wielkości otaczających nas przedmiotów.
Warzywa czy owoce?
Potrzebne przedmioty: różne świeże warzywa i owoce w jednej miski, dodatkowe dwie mniejsze miski.
Dziecko z pomocą rodzica nazywa owoce lub warzywa i dzieli je na dwie miski. Do jednej trafiają owoce, do drugiej warzywa. Przy okazji klasyfikowania maluch ćwiczy sprawność językową, zapoznaje się z różnymi fakturami i zapachami. Podczas zabawy można bawić się także w doznania smakowe, a tym samym uruchamiać wszystkie zmysły w doświadczaniu świata.
Poznajemy kształty
Potrzebne przedmioty: klocki w różnych kształtach.
Zabawa polega na takim posegregowaniu klocków, by w grupach znalazły się te przypominające trójkąty, kwadraty, koła itp. Można umieszczać odpowiednie kształty w osobnych miseczkach, pudełeczkach lub budować z nich krainy, co będzie jeszcze lepszą zabawą. Dziecko ma za zadanie zbudować trójkątne miasto, a rodzic kwadratowe. Oprócz umiejętności dostrzegania różnic w kształtach kształtuje się także zdolność planowania i przewidywania.