rozpoczęcie nauki czytania i pisania

Kiedy odpowiedni czas na naukę pisania i czytania?

Rozpoczęcie nauki czytania i pisania może nastąpić się dopiero wtedy, gdy maluch opanuje mowę werbalną oraz osiągnie niezbędny poziom dojrzałości psychofizycznej i intelektualnej. Najważniejszą rolę pełni mowa werbalna, pozwala ona na kodowanie odbieranych informacji, ujmowanie ich w kategorie pojęciowe, wyrażanie własnych myśli i przeżyć. U podstaw czytania i pisania leżą te same mechanizmy psychofizyczne co i przy mówieniu.

Przyswajanie mowy odbywa się w sposób nieświadomy. Czytanie i pisanie są natomiast czynnościami świadomymi. Aby opanować pisanie i czytanie, dziecko musi sobie zdawać dobrze sprawę z ich struktury, znać ich elementy składowe, sposoby realizacji składających się na nie różnych czynności. Przy czytaniu dziecko musi odszyfrować znaczenie zapisanych słów, zaś przy pisaniu — zaszyfrować je za pomocą symboli graficznych. Wszystko co sprzyja gotowości do nauki czytania jest równocześnie przygotowaniem do nauki pisania.

Przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania

Czytaj więcej o Kiedy odpowiedni czas na naukę pisania i czytania?

Dwójki dookoła – początek liczenia

Zabawa pozwalająca dziecku zrozumieć pojęcie liczby dwa (i pary). Jest to doskonały wstęp do funkcjonowania w świecie liczb i stopniowego uczenia się liczenia. Rozwija ponadto spostrzegawczość dziecka i umiejętność kojarzenia, wzmacniając jego naturalną ciekawość świata.

 

Wiek: od 18 m.ż.

Czytaj więcej o Dwójki dookoła – początek liczenia

ćwiczenie dodawania i odejmowania

Liczenie z kostką i plasteliną

Zabawa ma na celu ćwiczenie dodawania i odejmowania w zakresie 1-6 lub 1-12, w zależności ilu kostek do gry użyje się. Dopasowujemy to do indywidualnych możliwości naszego dziecka. Oprócz nauki rachowania i liczenia dziecko rozwija i stymuluje sprawność motoryczną i manualną.

Czytaj więcej o Liczenie z kostką i plasteliną

Klocki wstępem do matematyki

Klocki wstępem do matematyki

Czy dziecko może się czegoś nauczyć, bawiąc się klockami? Zdecydowanie tak! Czy można uczynić klocki wstępem do matematyki? Warto się przekonać i poznać ich walory.

Gdy dzieci bawią się klockami, pracują nad rozwiązaniem problemu i wczesnych pojęć matematycznych. Podczas zabawy odkrywają i eksperymentują, poznają pojęcia matematyczne: rozmiar, kształt, wagę, faktury i kolor. W kolejnym etapie budując z klocków, zaczynają uczyć się o długości, wysokości i przestrzeni.

Dzieci usprawniają swoje ręce, podnosząc klocki, układając je lub dopasowując je do siebie. Układanie i montaż klocków rozwija koordynację ruchową i koordynację wzrokowo-ruchową.

Wreszcie, dzieci uczą się współpracować i wspólnie bawić. Uczą się szanować i cenić własną pracę, a także innych.

Czytaj więcej o Klocki wstępem do matematyki

liczenie i figury

Koło, kwadrat, trójkąt – liczymy

Przygotowujemy 3 kartki i kredki w trzech lub więcej kolorach, w zależności jaki poziom trudności chcemy wprowadzić do zabawy.

Kartki mogą być w różnych kolorach. Wycinamy z każdej kartki jak największe figury: koło (żółte), kwadrat (niebieski) i trójkąt (czerwony). Kładziemy wycięte figury przed dzieckiem i dajemy mu 3 kredki: żółtą, niebieską i czerwoną.

Następnie prosimy dziecko, by wybrało sobie kredkę i na dużym kole narysowało jedno kółeczko, na kwadracie — dwa, a na trójkącie trzy kółeczka, wszystkie narysowane kółeczka będą w jednym kolorze. Gdy dziecko wykona zadanie, pytamy się, ile kółeczek jest na kole, ile na kwadracie, a ile na trójkącie.

Czytaj więcej o Koło, kwadrat, trójkąt – liczymy

Nauka języka obcego

Nauka języka obcego

Nauka języka obcego może być rozpoczęta bardzo wcześnie, nawet od 3-go miesiąca życia.

Katarzyna Nowogórska, ekspert z firmy Helen Doron Early English przekonuje, że rozpoczęcie nauki języków obcych we wczesnym dzieciństwie sprawia, że maluch opanuje wszystkie nowe umiejętności bez większych trudności i w sposób całkowicie naturalny. Warto zaznaczyć, że do 6. roku życia mózg dziecka rozwija się w zawrotnym tempie — okres ten jest więc najlepszym do przyswajania wiedzy. Jednak to, czy nauka przyniesie zadowalające efekty zależy od sposobu, w jaki prowadzone są zajęcia.

Czytaj więcej o Nauka języka obcego

Zalety głośnego czytania dzieciom

Dzieci uwielbiają, gdy rodzice im czytają!

W dobie intensywnego rozwoju mediów, jak: telewizja, prasa czy Internet, książka wydaje się czymś bardzo nieatrakcyjnym. Nie trzeba się jednak wcale natrudzić, aby po nią sięgnąć. Mamy do dyspozycji biblioteki, księgarnie, a to nie zajmuje dużo czasu. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że głośne czytanie jest proste i dzieci je uwielbiają!

Nie potrzeba specjalnych nakładów finansowych, by czytać dzieciom. Każdy może to robić. Nie trzeba także mieć żadnych tytułów naukowych, by czytać dzieciom. Bliski kontakt rodzica z dzieckiem w czasie spędzenia tych paru minut przy czytaniu jest bezcenny. Dziecko czuje się kochane, bezpieczne, pożytecznie spędza czas z mamą, tatą i co najważniejsze — czuje się ważne. Trzymane jest w ramionach, siedzi na kolanach czy na dywanie z rodzicem, który całą swoją uwagę skupia właśnie na nim. Wysila się, stymuluje odpowiednio głos, robi dziwne miny, by było zadowolone. To tez jest bardzo ważny element bliskiego kontaktu z dzieckiem.

Czytaj więcej o Dzieci uwielbiają, gdy rodzice im czytają!

naturalne uzdolnienia matematyczne

Dzieci uzdolnione matematycznie

Z badań prof. zw. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńskiej dotyczących uzdolnień matematycznych dzieci wynika, że rozpoznanie dzieci uzdolnionych matematycznie nie jest proste. Nauczyciele ze szkół często mylą się w ocenie możliwości dzieci. Dzieci te bywają postrzegane jako trudne, z problemami w zachowaniu. Już po pierwszych miesiącach nauki szkolnej przestają manifestować swoje naturalne umiejętności umysłowe.

Niestety po przeprowadzeniu badań na grupie istotnej statystycznie można stwierdzić, że przed rozpoczęciem nauki w szkole co czwarte dziecko przejawia (według przyjętych kryteriów) wybitne i naturalne uzdolnienia matematyczne, a po 8 miesiącach nauki w klasie I tylko co ósme dziecko demonstruje takie uzdolnienia.

Czytaj więcej o Dzieci uzdolnione matematycznie

zabawa w kolory po angielsku

Zabawa w kolory po angielsku

Naukę angielskiego w młodszym wieku łatwo połączyć z zabawą dającą wiele radości nie tylko dzieciom, ale też dorosłym. Wprowadzenie do gry elementów ruchowych wzmacnia procesy pamięciowe, a rzucanie i łapanie piłki wspiera rozwój motoryki małej i dużej. Zabawa w kolory po angielsku staje się tak samo atrakcyjna jak klasyczna, polska wersja, łącząc przyjemne z pożytecznym.

Kolory — Zabawa w kolory po angielsku

Oto prosta, a przynosząca dzieciom wiele frajdy zabawa w kolory po angielsku. Rodzic rzuca kolejno do dzieci piłkę, wypowiadając w języku angielskim jakiś kolor. Dziecko łapie piłkę, a następnie odrzuca mamie lub tacie (bądź rodzeństwu), tłumacząc na język polski usłyszany kolor. Rodzic może się z dzieckiem umówić, by nie łapało piłki, gdy usłyszy black (czarny).

Czytaj więcej o Zabawa w kolory po angielsku