Obecny czas pandemii i trochę przymusowego przebywania z dziećmi w domu każdy stara się spożytkować jak najlepiej. Chcemy przetrwać w spokoju, zapewnić pociechom zajęcia i wspierać ich rozwój oraz edukację. Na szczęście wiosna, nawet w domu, sprzyja pomysłowości i wielu twórczym formom spędzania czasu. Także łączenia przyjemnego z pożytecznym. Dodatkowo obostrzenia i wymogi na czas pandemii można wykorzystać, żeby czegoś zmuszone do pozostania w domu dzieci nauczyć. Dobrą okazją jest stworzenie maseczki na twarz, wymaganej podczas wyjścia poza dom czy mieszkanie. Aktywność ta doskonale wpisuje się w robótki ręczne z dzieckiem, które mają niepodważalny wpływ na rozwój młodego człowieka.
Czytaj więcej o Maseczka dla rodziców, maseczka dla dziadków i pradziadków – robótki ręczne z dzieckiem …Kategoria: Zabawy ogólnorozwojowe
Zabawy w domu
Zabawa 1 Zbuduj największą wieżę z dowolnych, ale różnych przedmiotów, czyli nie mogą w wieży znajdować się 2 książki czy 2 podobne klocki. Można zrobić w domu konkurs włączając do zabawy wszystkich członków rodziny.
Ćwiczenia pamięci i koncentracji — genialny umysł
Umiejętności koncentrowania uwagi i zapamiętywania informacji stanowią najważniejszą kompetencję, nawet w obecnych skomputeryzowanych czasach. Dzięki nim człowiek potrafi przyswajać wiedzę i korzystać z niej w dalszym życiu. Kształcenie koncentracji i pamięci w młodym wieku powinno się odbywać naturalnie poprzez zabawę, która dostarcza dziecku wiele radości i w której aktywnie uczestniczy zarówno przedszkolak, jak i dorosły. Dlatego proponowane poniżej ćwiczenia pamięci i koncentracji przydadzą się każdemu. Czytaj więcej o Ćwiczenia pamięci i koncentracji — genialny umysł …
Zabawy kształtujące koncentrację
Dzieciom od urodzenia, a szczególnie we współczesnym świecie, trudno utrzymać koncentrację. Ważne, aby tej sztuki uczyć od najmłodszych lat. Najlepiej w prostych, domowych czynnościach lub poprzez sytuacje życiowe. Kiedy potrzeba większego wsparcia, przydają się konkretne zabawy kształtujące koncentrację. Oprócz samych ćwiczeń, należy też dostrzec przyczyny zaburzeń koncentracji i najlepiej je wyeliminować. W zależności od ich rangi warto też skontaktować się ze specjalistą.
Każda chwila spędzana z dzieckiem sprzyja zapobieganiu powstawania różnorakich nieprawidłowości czy zaburzeń rozwojowych. Stwarzanie dziecku na co dzień sytuacji, w których może osiągnąć sukces, na coś poczekać, dokonać wyboru, opowiedzieć coś spokojnie — przyniesie wspaniały efekt. To właśnie rozsądne chwalenie, motywowanie do działania, chęć wykonania zleconego zadania składają się na sukces dziecka. Poniższe ćwiczenia, gry i zabawy oprócz korzystnego wpływu na koncentrację, wspierają także sfery intelektualną, emocjonalną i społeczną. Oczywiście poza nimi istnieje wiele gotowych i ciekawych gier oraz zabaw w sprzedaży. One również są dobre, nie zawsze jednak warto korzystać z gotowców. Najprostsze czynności mogą okazać się kluczem do sukcesu, a właściwa zakupiona gra — pierwszą nagrodą.
Czytaj więcej o Zabawy kształtujące koncentrację …
Piłka i motyl — kształtowanie orientacji w przestrzeni
Małym dzieciom orientacja w przestrzeni nie od razu przychodzi z łatwością, a stanowi podstawę do kształtowania dalszych, kluczowych umiejętności. Dobrze jest z maluszkami bawić się z wykorzystywaniem sytuacji, w których dziecko będzie utrwalało poznawane pojęcia oraz poszerzało ich zasób i rozumienie. Nauka połączona z zabawą to najlepszy model edukacyjny. Warto wspierać kształtowanie orientacji w przestrzeni i wyobraźni przestrzennej w ten sposób. Jedną ze sprzyjających temu zabaw jest wierszyk Ireny Landau połączony z ruchem i pokazywaniem — Piłka i motyl. Usprawnia on rozumienie położenia i kierunku ruchu przedmiotów. Ponadto wspiera rozwój słownictwa, poczucie rytmu oraz umiejętność słuchania ze zrozumieniem (jest to trening uwagi słuchowej).
Do zabawy przydadzą się piłka i obrazek motylka lub obrazki piłki, motylka oraz chmurki (przykładowe do pobrania). Czytaj więcej o Piłka i motyl — kształtowanie orientacji w przestrzeni …
Na dywanie siedzi jeż — zabawa integracyjno-ruchowa
Na dywanie siedzi jeż to jedna z najprostszych zabaw integracyjnych i ruchowych. Bardzo dobrze wpływa na rozwój dziecka. Wspiera umiejętności poznawcze i naśladowcze (wykonywanie podobnych czynności) oraz kształtuje orientację w przestrzeni i świadomość schematu własnego ciała. Poprzez odwzorowywanie ruchu w naśladowaniu czynności wspiera rozwój umiejętności klasyfikowania i swobodnej komunikacji z innymi. Zabawy ruchowo-integracyjne doskonale wpisują się w nauczanie przez zabawę, a ponadto poprawiają samopoczucie dziecka i zaspakajają jego naturalnie dużą potrzebę ruchu oraz kontaktu z rówieśnikami. Czytaj więcej o Na dywanie siedzi jeż — zabawa integracyjno-ruchowa …
Grupowanie przedmiotów — codzienna nauka przez zabawę
Grupowanie przedmiotów i zjawisk (inaczej: klasyfikacja) znacznie wpływa na kształtowanie pojęć zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Pozwala lepiej zrozumieć i porządkować świat, a także wspiera swobodną komunikację z innymi poprzez używanie tych samych pojęć opisujących rzeczywistość. Umiejętności grupowania i kategoryzacji przede wszystkim jednak stanowią punkt wyjścia do zrozumienia pojęć matematycznych, rozwiązywania zadań z treścią oraz tworzenia zbiorów elementów. Dzieci od wczesnego dzieciństwa uczą się, jak klasyfikować przedmioty, dźwięki, zwierzęta, zjawiska itp. w grupy lub kategorie według ich cech wspólnych.
Dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 7 r.ż.) powinny umieć pogrupować przedmioty według ich jednej wspólnej cechy, np. odróżnić guziki w kolorze niebieskim od czerwonych. Uczą się także, z jakich części składa się określony przedmiot. Potrafią porównywać przedmioty i zauważać, które z nich są mniejsze, które większe. Rozumieją również, że w sensie ilości, czegoś może być mniej lub więcej. Grupowanie przedmiotów według dwóch różnych kryteriów (jak kolor i wielkość) może jednak sprawiać jeszcze trudność dzieciom w tym wieku. Pomocne we wspieraniu rozwoju takich umiejętności będą poniższe propozycje zabaw i codziennych aktywności dla maluchów i starszych przedszkolaków. Czytaj więcej o Grupowanie przedmiotów — codzienna nauka przez zabawę …
Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy! – nauka panowania nad sobą
Bardzo wiele dawnych zabaw posiada istotny wpływ na rozwój dzieci, wpisując się w zasadę nauki przez zabawę. Jedną z nich jest właśnie tradycyjna gra Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy! Możną ja przeprowadzić w grupie, ale także adaptować na potrzeby jednego dziecka. Zabawa ta uczy panowania nad sobą, cierpliwości, wyciszania się, refleksu i doskonali koordynację wzrokowo-ruchową. Można się w nią bawić w domu, jak i na świeżym powietrzu.
Chociaż tego typu zabawy z punktu widzenia osoby dorosłej są bardzo proste i przez to nużące, to dzieci jednak je uwielbiają. Trzeba się przygotować na wielokrotne powtarzanie prezentowanej zabawy.
Wiek: od 3 r.ż. Czytaj więcej o Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy! – nauka panowania nad sobą …
Siedem — rytmiczna zabawa z klaskaniem
„Siedem” to rytmiczno-ruchowa zabawa z klaskaniem i stukaniem. Doskonali sprawność ruchową, precyzję, zręczność, koordynację i wzmacnia pracę mięśni. To wszystko stymuluje odpowiedni rozwój neuronalny i poszerza możliwości umysłowe. Zabawa z klaskaniem odpowiada naturalnej aktywności każdego dziecka. Bawiąc się w ten sposób, dzieci doskonalą oprócz poczucia rytmu, celowość i prędkość, zatem również jest to nauka przez zabawę. Uczestnicy gry poznają ponadto możliwości swojego ciała, wspierając kreatywność. Niepodważalną zaletą takiej formy rozrywki jest to, że możemy wykonywać ją wszędzie, nie potrzeba bowiem specjalnego miejsca ani warunków, aby ją przeprowadzić.
Zabawa „Siedem” wzmacnia ponadto wiarę w siebie i swoje możliwości, szczególnie gdy wykonywana jest w parze lub w grupie z różnym stopniem komplikacji układu (co proponuje załączony filmik). Dzięki niej dziecko poznaje swoje ciało oraz jego umiejętności. Opcja ta daje także szansę samo wyrażenia najpierw siebie, potem sprawdzenia własnych możliwości i porównania ich z możliwościami drugiej osoby.
W kontekście prezentowanej gry — równomierne klaskanie i stukanie w parze lub grupce doskonali umiejętności pracy zespołowej i uczy czerpać z tego satysfakcję. Wzmacnia przez to więzi społeczne. Przebieg gry i jej potencjał prezentuje filmik poniżej.
Wiek: od 4 r.ż. Czytaj więcej o Siedem — rytmiczna zabawa z klaskaniem …
Papier, kamień, nożyce — czego uczy ta gra?
Znana każdemu zabawa w Papier, kamień, nożyce to nie tylko doskonała i wciągająca rozgrywka, ale również zabawa kształtująca sprawność manualną, koncentrację, strategię i ucząca radzenia sobie z przegraną. Jak podaje Wikipedia, jest to uproszczona wersja klasycznego Marynarzyka (inaczej mory), znanego w starożytnym Rzymie. Tylko pozornie wygrana zależy tu od losu, pasjonaci czy zawodowi gracze w Papier, kamień, nożyce potrafią przewidywać ruchy przeciwnika i obmyślać zasady wygranej. Można powiedzieć, że zabawa ta rozwija również intuicję.
Wiek: od 3 r.ż. Czytaj więcej o Papier, kamień, nożyce — czego uczy ta gra? …
Zabawy w podróży z małym dzieckiem
Podróż z małym dzieckiem może być nie lada wyzwaniem, szczególnie na dalekich dystansach. Maluch szybko się nudzi, jest mu niewygodnie i często trzeba robić postoje. Pierwszy wyjazd wiąże się z tłumaczeniem dziecku, jak daleko i długo należy jeszcze jechać. To norma. Oczywiście każdy rodzic też wie, że najlepiej łączyć przyjemne z pożytecznym i tak zaplanować podróż, aby postoje wypadały w interesujących miejscach. W samochodzie czy w pociągu warto też zająć czymś malucha — chyba że znużony i ukołysany jazdą zasnął (co pozwala nadrobić kilometry autem). W podróży z małym dzieckiem można wykorzystać kilka zabaw z poniższych lub wypracować własne. Każda z nich oprócz umilenia czasu i frajdy niesie z sobą także wymiar edukacyjny, integracyjny oraz wspiera rozwój malucha.
Propozycje zabaw w podróży z małym dzieckiem (do 7 r.ż.)
Zabawy te dedykujemy małym dzieciom, w wieku przedszkolnym, ale często niektóre z nich stanowią dobrą rozrywkę rodzinną ze starszakami. Warunek jest jednak kilka — starsze dzieci mają dobry kontakt z rodzicami, są otwarte i lubią wygłupy, a także wcześniej bawiono się w ten sposób w podróży lub w domu. Są to proste gry, czynności, które u młodszych dzieci dodatkowo wspierają rozwój, a dla starszych i dorosłych stanowią trening spostrzegawczości, frajdę i pretekst do wygłupów. Czytaj więcej o Zabawy w podróży z małym dzieckiem …
4 zabawy kształtujące uwagę słuchową we wczesnym dzieciństwie
Bardzo często trafnym jest spostrzeżenie: Słyszeć niekoniecznie znaczy słuchać. Uwaga słuchowa warunkuje prawidłowe nabywanie informacji, dekodowanie (rozszyfrowanie) jej oraz udzielenie odpowiedzi. Dlatego jest tak ważną umiejętnością na dalszym etapie edukacji dziecka, jak i w całym życiu. Nie jest czymś, co funkcjonuje wyłącznie w wieku wczesnoszkolnym. Stanowi istotny czynnik w poznawaniu i rozumieniu otaczającej nas rzeczywistości zawsze. Doskonalić ją należy jednak znacznie wcześniej, a właściwie od narodzin maluszka. Pierwszym etapem są zabawy typu opowiadanki lub kąpiel słowna (nie zastąpi tego odsłuchiwanie nagrań czy oglądanie bajek edukacyjnych). Okres wczesnoszkolny stanowi z kolei istotny czas, jeśli chodzi o kodowanie informacji. Aby umiejętnie dziecko mogło to wykonać, musi posiadać bardzo dobrze wykształcone centralne przetwarzanie słuchowe. Warto wykorzystać do tego czy to w domu, czy to w przedszkolu różne zabawy kształtujące uwagę słuchową. Warto pamiętać, że zaburzenia percepcji słuchowej u dzieci w wieku szkolnym mogą być symptomatyczne dla dysleksji typu słuchowego.
Poniżej przedstawiono zaledwie 4 zabawy kształtujące uwagę słuchową oparte na rozumieniu mowy. Odpowiednie są dla dzieci od 1 roku życia do rozpoczęcia nauki szkolnej. W najbliższym czasie pojawi się ich więcej. Czekamy też na propozycje czytelników — chętnie je opublikujemy w kolejnym artykule.
Czytaj więcej o 4 zabawy kształtujące uwagę słuchową we wczesnym dzieciństwie …
4 zabawy stymulujące zmysł smaku
Zmysł smaku jest trochę zapomnianym zmysłem w rozwoju. Skupiamy się często na wspieraniu wzroku czy słuchu i łączeniu ich z ruchem, mową, śpiewem itp. Tymczasem opisanie przez dziecko czy dorosłego, jaki smak posiada dana potrawa, dany owoc czy warzywo sprawia znaczne trudności. Ocena smaku jest też bardzo subiektywna, stąd różnice w gustach. Zapamiętanie smaku jest znowu bardzo trudne ze względu na ulotność informacji i trudność otworzenia jej w pamięci. Warto zatem potrenować i wykorzystać zabawy stymulujące zmysł smaku. Smak stanowi bowiem jeden z głównych zmysłów wykorzystywanych podczas rozpoznawania, interpretowania i generowania zachować w odniesieniu do pokarmu czy płynu. Nazywanie własnych doświadczeń to z kolei ważne ćwiczenie kształtujące procesy poznawcze i wzbogacające umiejętności komunikacyjne.
Prezentowany zestaw zawierający 4 zabawy stymulujące zmysł smaku nie wymaga specjalistycznych pomocy. Produkty można nabyć w każdym sklepie lub przygotować samemu, dodatkowo bawiąc się z dzieckiem w kuchni. Prezentowane zabawy mogą wspierać odwrażliwianie receptorów smakowych u dzieci z zaburzoną integracją sensoryczną. Czytaj więcej o 4 zabawy stymulujące zmysł smaku …
Zabawa w zapylanie kwiatków
Zabawy ruchowe, zwłaszcza na świeżym powietrzu, to doskonały pomysł na spędzenie dnia, gdy pogoda dopisuje. Kształcenie i wyrabianie sprawności ruchowej dziecka jest bowiem równie ważne jak stałe pogłębianie zakresu jego wiedzy, rozszerzanie umiejętności i odnajdywanie talentów. Różne gry można połączyć ze zdobywaniem przez dzieci wiedzy tematycznej oraz rozwojem i koordynacją ruchową. Zabawa w zapylanie kwiatków należy do gier orientacyjno-porządkowych. Doskonali motorykę dużą, wpływając na wzrost, stymulując rozwój ścięgien, mięśni, kości i układu krążenia. Korzystnie oddziałuje również na rozwój sieci neuronowych i mózgu poprzez jego właściwe dotlenienie, a tym samym ukrwienie. Jednocześnie rozgrzewa aparat mowy i ćwiczy uwagę słuchową.
Dobrze jest zostawić dzieciom wolną rękę podczas ruchu na świeżym powietrzu, ale czasem warto je zainspirować i pokazać ciekawą formę zabawy tematycznej, fabularyzowanej. Taką jest chociażby zabawa w zapylanie kwiatków, podczas której dzieci mogą udawać pszczoły, osy, trzmiele lub motyle. Poznają tym samym zachowanie tych owadów.
Wiek: od 4 r.ż.
Materiały: kreda, skakanki lub szarfy; wesoła muzyka lub grzechotki/tamburyn Czytaj więcej o Zabawa w zapylanie kwiatków …
Zabawa ruchowa „Palec na nosek”
Zabawa ruchowa „Palec na nosek” to wesoła i prosta rymowanka oparta na pokazywaniu, która wspiera u malucha poznawanie schematu własnego ciała i orientację przestrzenną. Dziecko utrwala znajomość stron ciała (lewa, prawa) oraz postrzeganie siebie w przestrzeni. Ćwiczenie w oczywisty sposób sprzyja rozwojowi motoryki małej oraz dużej, a także wprowadza w dobry nastrój (ruch i śmiech wzmacniają wydzielanie endorfin do mózgu). Dziecko, bawiąc się zgodnie z treścią wierszyka, nie tylko naśladuje dorosłego, ale także uczy się wykonywać polecenia. Dzięki nazywaniu kolejnych czynności utrwalana jest prawidłowa wymowa oraz poszerzany zakres słownictwa malucha. Zabawa ruchowa „Palec na nosek” wpiera również kształtowanie słuchu fonemowego i uwagi słuchowej.
Czytaj więcej o Zabawa ruchowa „Palec na nosek” …
Łatwe pisankowe puzzle
Układanie puzzli to jedna z niewielu rozrywek, która dla dziecka jest zarówno przyjemne, jak i pożyteczne. Maluch, próbując złożyć obrazek z części ma poczucie, że coś tworzy. Jest to swego rodzaju wyzwanie. Taka zabawa pobudza kreatywność, chęć sprawczą i cierpliwość. Warto zaczynać od prostych motywów z dużymi elementami — jedną z możliwości mogą być pisankowe puzzle, przygotowane z okazji Świąt Wielkanocnych. Jeśli dwuelementowe puzzle przestały dla dziecka stanowić wyzwanie, należy zwiększyć ich liczbę.
Ogólnie puzzle wzbudzają zaangażowanie i mobilizują dziecko do wytrwałości. Istotną rolę przy tej zabawie odgrywają także skupienia uwagi oraz planowanie własnych działań. Jako doskonały przykład zabawy konstrukcyjnej puzzle kształtują precyzję ruchów, motorykę małą oraz umiejętności projektowania.
Wiek: od 2,5 lat Czytaj więcej o Łatwe pisankowe puzzle …
Ćwiczymy chwyt pęsetkowy
Chwyt pęsetkowy dziecko zaczyna nabywać w wieku 9–12 miesięcy. Polega on na tym, że kciuk zgina się już prawidłowo i styka z palcem wskazującym podczas chwytania przedmiotów. Jest to umiejętność niezwykle ważna w rozwijaniu motoryki małej. Przekłada się później na umiejętności grafomotoryczne oraz sprawność w czynnościach codziennych, takich jak choćby zapinanie guzików.
Chwyt pęsetkowy można ćwiczyć podczas zabawy w prosty sposób i nie potrzeba do tego wyszukanych przedmiotów. Wystarczą te domowego użytku. Zabawę można przeprowadzać już z dwulatkiem.
Robimy korale!
Potrzebne przedmioty: kawałek sznurka typu dratwa, kolorowe guziki, makaron rurki.
Zabawa polega na wykonaniu niecodziennego naszyjnika. Dziecko ma za zadanie nawlekać guziki naprzemiennie z makaronem na sznurek. Przy okazji ćwiczymy dostrzeganie sekwencji. Można urozmaicić wygląd naszyjnika, dodając do nawlekania okrągłe śrubki (uwaga na małe elementy!), przedziurawione nakrętki od butelek itp. Czytaj więcej o Ćwiczymy chwyt pęsetkowy …
Kategoryzacja – zabawy porządkujące świat
Kategoryzowanie to umiejętność dostrzegania cech wspólnych w przedmiotach, zjawiskach i pojęciach. Umiejętność kategoryzowania jest potrzebna dziecku do poznawania świata i skutecznego uczenia się. Dzięki niej dziecko uczy się nie tylko tego, w jaki sposób otacza je świat, ale nabywa także umiejętności społeczne i językowe. Zabawy związane z klasyfikowaniem przedmiotów ze względu na jakąś cechę wspólną to czynność wspierająca rozwój intelektualny małego człowieka. Dzieci uczą się dostrzegać różnice, zbiory, cechy indywidualne i charakterystyczne świata. To pozwala im „szufladkować” nabyte umiejętności i rozpoznawać reguły.
Wiek: 2–5 lat
Stopień trudności jest różny i w zależności od umiejętności syntezy oraz percepcji można ćwiczenia dostosowywać do indywidualnych predyspozycji dziecka. Czytaj więcej o Kategoryzacja – zabawy porządkujące świat …
Zabawy oddechowe wspierające mowę
Oddychanie może wydawać się automatyczną czynnością i często nie zwracamy na nią uwagi. Warto jednak przyjrzeć się swojemu dziecku i zweryfikować sposób oddychania przez nie, gdyż w istotny sposób rzutuje on na dalszy rozwój malucha oraz jego umiejętności komunikacyjne. Często dzieci mają trudności z oddychaniem podczas mówienia (co zauważa się dopiero podczas jąkania, zachłystywania się słowami albo dopiero podczas nieprawidłowej recytacji wierszyka). Zabawy oddechowe pomagają wyrównać oddech, ustawić prawidłowy jego tor oraz poprawić ukrwienie mózgu (dotlenić szare komórki), co znacząco wpływa na prawidłowy rozwój dziecka. Podstawowym celem tego typu ćwiczeń jest wykształcenie prawidłowej fazy wdechowej i wydechowej, jak również przedłużania fazy wydechu.
Wiek: Niektóre zaproponowane poniżej zabawy można z powodzeniem wykonywać już u dzieci półtorarocznych. Inne wymagają nieco więcej umiejętności, w tym koncentracji i percepcji. Czytaj więcej o Zabawy oddechowe wspierające mowę …
Na majowej łące – poranna gimnastyka w 5 ćwiczeniach
Wesoła zabawa ruchowa na początek dnia, to doskonały sposób na poranną gimnastykę malucha. Naśladowanie zwyczajów owadów i zwierząt z łąki sprzyja rozwojowi motoryki małej oraz dużej, a także wprowadza w dobry nastrój. Poranna gimnastyka malucha Na majowej łące to także dobry sposób na rozwój koordynacji ruchowej, poczucia rytmu, orientacji przestrzennej oraz naukę wykonywania poleceń.
Zabawa ruchowa jako poranna gimnastyka malucha przy muzyce lub tamburynie (grzechotkach) to zawsze dobry pomysł na początek dnia, zwłaszcza gdy dziecko jest jeszcze troszkę zaspane i słabo rozruszane. Po takiej rozgrzewce łatwiej o uśmiech, a organizm cudownie się dotlenia, dając szansę na dokonanie kolejnych „wielkich” odkryć w ciągu dnia.
Wiek: od 5 r.ż.
Czytaj więcej o Na majowej łące – poranna gimnastyka w 5 ćwiczeniach …
Memo zimowe
Gra w memo zimowe oprócz rozrywki wspomaga usprawnianie posiadanych możliwości intelektualnych, stymuluje neuroplastyczność mózgu, a tym samym pracę wielu zmysłów i umiejętności na raz — pamięci, koncentracji, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wyobraźni. To dobry trening dla młodszych i starszych dzieci, a także dorosłych. Rozwija umiejętności społeczne, cierpliwość i postępowanie według przyjętych reguł.
Grając z dzieckiem, umacniamy ponadto więzi rodzinne i wzbogacamy nasze relacja o kolejne doświadczenia bycia razem.
Poniżej do pobrania proste memory z zimowymi motywami.
Wiek: od 3 lat
Memo bożonarodzeniowe
Do zabawy można wykorzystać każdy motyw i temat. Oto proste karty memory z symbolami Świąt Bożego Narodzenia. Oprócz ćwiczenia pamięci, koncentracji i spostrzegawczości dają one możliwość wprowadzenia dziecka w świat zwyczajów i tradycji (wspólne kolędowanie, ubieranie choinki, wieszanie wieńców bożonarodzeniowych, prezenty pod choinką). Memo bożonarodzeniowe staje się także pretekstem do poszerzania słownictwa (kolędnicy, jemioła, ostrokrzew, wieniec, gwiazda betlejemska, Madonna itp.).
Memory to dobry trening umysłowy dla młodszych i starszych dzieci, a także dorosłych. Wspólna gra rozwija umiejętności społeczne, cierpliwość i postępowanie według przyjętych reguł, a ponadto zacieśnia więzi rodzinne.
Wiek: od 2 lat
Zimowe sekwencje – zabawa
Umiejętność naśladowania, kontynuowania i uzupełniania sekwencji to bardzo ważna zdolność, bez której niemożliwe staje się posługiwanie językiem mówionym i pismem. Mówienie, czytanie i pisanie to bowiem odpowiednie odtwarzanie dźwięków i liter. Zanim dziecko w pełni nauczy się pisać oraz czytać, warto poćwiczyć z nim sekwencje obrazkowe, układając zagadki wymagające od dziecka kontynuowania lub uzupełniania wzoru. Wspiera to rozwój percepcji wzrokowej, dostrzegania zależności i przewidywania następstw. Tym samym kształtuje pamięć sekwencyjną.
Ćwiczenia sekwencji oparte są na trzech głównych etapach — naśladowanie, kontynuowanie i uzupełnianie sekwencji.
Poniżej opis możliwych czynności z przygotowanymi kartami do zabawy w sekwencje oparte o zimowe motywy.
Wiek: 3 r.ż.
Łokieć przy łokciu, plecy przy plecach – zabawa na złe emocje
Dzieci potrzebują „wentyla”, żeby pozbyć się nagromadzonej złości, rozczarowań, poczucia krzywdy oraz nadmiaru energii. Ich układ nerwowy oraz hormonalny nie są w pełni rozwinięte. Ponieważ zabawa stanowi dla dziecka naturalną czynność i podstawową potrzebę, sposoby radzenia sobie z niechcianymi emocjami można wypracować także poprzez zabawę. Zabawa na złe emocje może być wykorzystana zarówno w grupie (np. podczas zabawy urodzinowej), jak i dla dwójki dzieci (np. rodzeństwa).
Poniższa propozycja stanowi świetną formę rozrywki i daje wiele radości, rozładowując napięcia i skracając dystans między uczestnikami. Dzięki muzyce i dźwiękom kształtuje percepcję słuchową i poczucie rytmu. Pomaga także przełamać bariery, niechęć i uczy zgodnej współpracy oraz wykonywania poleceń w kreatywny nieraz sposób. Zabawa „Łokieć przy łokciu, plecy przy plecach” to także dobre ćwiczenie odwrażliwiające na dotyk drugiego człowieka, przełamujące bariery.
Wiek: od 3 r.ż.
Czytaj więcej o Łokieć przy łokciu, plecy przy plecach – zabawa na złe emocje …
Memory jesienne dla starszych
Zabawa w memory jesienne wspiera i pomaga w nabywaniu nowych lub usprawnianiu posiadanych możliwości intelektualnych, stymulując neuroplastyczność mózgu, a przez to pracę wielu zmysłów i umiejętności na raz — pamięci, koncentracji, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo-ruchowej, wyobraźni. Stanowi także trening umiejętności społecznych, cierpliwości i dostosowywania się do ustalonych reguł.
To doskonałe ćwiczenie umysłowe dla młodszych i starszych dzieci, a także dorosłych. Grając z dzieckiem, umacniamy ponadto więzi rodzinne i wzbogacamy nasze relacje o kolejne doświadczenia bycia razem.
Poniżej wersja jesiennej gry przeznaczona dla starszych dzieci, od 4 lat. Par do łączenia jest więcej, a obrazki bywają bardzo podobne oraz rozbudowane, przez co należy uważniej im się przyglądać i wykazać się większą cierpliwością.
Wiek: od 4 r.ż.
Memory jesienne dla maluchów (dary jesieni)
Wychowując, dbamy także o rozwój umysłowy malucha. W pierwszych latach swego życia dzieci przechodzą niezwykle skomplikowane procesy rozwojowe, szczególnie intensywnie ćwicząc pamięć i koncentrację. Dlatego właściwe ich kształtowanie i wspieranie jest tak ważne i kluczowe dla dalszego rozwoju. Tu z powodzeniem sprawdzają się tematyczne gry typu memo (np. memory jesienne), dzięki którym maluch nabywa nowych lub usprawnia posiadane możliwości intelektualne, stymulując neuroplastyczność mózgu, a przez to pracę wielu zmysłów i umiejętności na raz — pamięci, koncentracji, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo-ruchowej, wyobraźni.
Memory jesienne jako gra towarzyska uczy ponadto poprawnych zachowań społeczny oraz cierpliwości. Zabawa z innymi daje możliwość opanowania i ustalenia wspólnych reguł, rywalizacji, stosowania zasad fair-play, jak i dzielenia się z innymi i radzenia sobie z emocjami towarzyszącymi sukcesowi bądź porażce.
Oto proste memory o tematyce jesiennej, przybliżające dzieciom „dary jesieni”.
Wiek: od 2 r.ż.
Czytaj więcej o Memory jesienne dla maluchów (dary jesieni) …
Co robię, gdy rano wstaję – zabawa ruchowa
Zabawa jest dobrym pomysłem na początek dnia z gimnastyką, gdy dziecko (lub dzieci) jest jeszcze trochę zaspane. O ile łatwiej nam się uśmiechnąć po małej rozgrzewce…
Wesoła zabawa ruchowa w naśladowanie tego, co robi się zwykle po przebudzeniu, w oczywisty sposób sprzyja rozwojowi motoryki małej oraz dużej, a także wprowadza w dobry nastrój. Dzieci nie tylko naśladują dorosłego, ale także uczą się wykonywania ruchów w odpowiednim rytmie i wykonywania poleceń. Zabawa na początek dnia z gimnastyką ćwiczy także spostrzegawczość i koordynację ruchową. Dzięki nazywaniu kolejnych czynności przez dorosłego utrwalana jest prawidłowa wymowa oraz poszerzany zakres słownictwa malucha.
Wiek: od 2 r.ż.
Czytaj więcej o Co robię, gdy rano wstaję – zabawa ruchowa …
Zabawy z piłką – dla rozwoju ruchowego
Kształcenie i wyrabianie sprawności ruchowej dziecka jest równie ważne jak stałe pogłębianie zakresu wiedzy, rozszerzanie umiejętności i odnajdywanie talentów, a także wyrabianie aktywnej postawy w stosunku do otoczenia społecznego. Zarówno bowiem rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny, jak i intelektualny, są ściśle powiązane z rozwojem motoryki dużej i małej człowieka. Zabawy ruchowe wpływają również w oczywisty sposób na wzrost i sprawność dziecka, stymulując rozwój ścięgien, mięśni, kości i układu krążenia. Zabawy ruchowe opierają się o różnorodne postacie ruchu, który jest czynnikiem dominującym, mając wpływ na odprężenie nerwowe, czynny wypoczynek i zdrowie. Ćwicząc lub bawiąc się na świeżym powietrzu, dostarczamy ponadto organizmowi większą dawkę tlenu, co owocuje poprawą pracy serca, układu oddechowego oraz mózgu. Jedną z ulubionych form zabaw ruchowych wśród dzieci są zabawy z piłką na dworze (zaliczane do zabaw rzutnych i kopnych). Opierają się one na naturalnych formach ruchu, dlatego cieszą się tak dużym zainteresowaniem u dzieci w niemal każdym wieku.
Smaki – nazywanie, rozpoznawanie, odczuwanie
Poznające świat dziecko w końcu też próbuje nazywać smaki, które odczuwa podczas jedzenia. Często nie wiemy, jakie wrażenie ma konkretnie na myśli, a jemu ciężko się wysłowić, gdyż do pewnego wieku nie posiada precyzyjnego powiązania zasłyszanej nazwy z odczuciem. Pomoże w tym krótka zabawa zapoznająca malucha z podstawowymi smakami. Warto po nią sięgnąć i przy okazji przedstawić dziecku elementarną wiedzę z anatomii człowieka (tu: budowę języka).
Zmysł smaku jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka. Odwrażliwianie go, kształcenie umiejętności odróżniania jednych odczuć od innych, pozytywnie wpływa na rozwój procesów poznawczych dziecka, na przepływ informacji między odpowiednimi neuronami do mózgu (usprawnianie systemu nerwowego) oraz precyzyjniejsze wyrażanie myśli przez malucha dzięki poznanemu słownictwu i powiązaniu go z konkretnym odczuciem. Warto zatem przeprowadzić w pewnym momencie zabawę w rozpoznawanie smaków.
Wiek: od 3 roku
Czytaj więcej o Smaki – nazywanie, rozpoznawanie, odczuwanie …
Przyszła myszka do braciszka – wierszyk z pokazywaniem
Ponieważ dotyk stanowi jedną z pierwszych form komunikacji pomiędzy niemowlęciem a rodzicami lub opiekunami, masażyki dziecięce są zalecaną formą ćwiczeń relacyjnych i zabaw, w których najważniejszy obok wspierania rozwoju malucha staje się kontakt rodzica z dzieckiem. Dostarczanie dziecku doznań poprzez dotyk i skórę wzbogaca proces poznawania przez nie świata oraz pobudza rozwój połączeń neuronalnych, stymulując rozwój mózgu. Należy przy tym pamiętać, iż najważniejsze nie jest wykonywanie ruchów i gestów idealnie jak w instrukcji, ale swobodna zabawa i komunikacja z maluszkiem poprzez dotyk, można zatem wprowadzać dowolne modyfikacje. Ważne jest, aby ćwiczenie wykonywać delikatnie i aby obu stronom sprawiało ono radość.
Głaskanie, smyranie i masażyk w połączeniu z zabawnych wierszykiem to wspaniała zabawa od najmłodszych lat.
Wiek: od 8 m.ż.
Czytaj więcej o Przyszła myszka do braciszka – wierszyk z pokazywaniem …
Masażyk podczas kremowej pielęgnacji
Większość dzieci lubi smarowanie kremem, szczególnie jeśli w późniejszym wieku mogą już same przy tym pomóc. Aby codzienną czynność pielęgnacyjną zamienić w dodatkową frajdę połączoną z kąpielą słowną i wspieraniem rozwoju dziecka, warto wykorzystać poniższy wierszyk podczas kremowej pielęgnacji. Taka zabawa ze słowami stymuluje rozwój mowy, wzbogaca słownictwo i usprawnia rozumowanie malucha, ucząc go orientacji w kierunkach, stronach i we własnym ciele.
Dostarczanie dziecku doznań poprzez dotyk i skórę wzbogaca proces poznawania przez nie świata oraz pobudza rozwój połączeń neuronalnych, stymulując rozwój mózgu. Delikatne głaskanie i wierszyk podczas kremowej pielęgnacji wspierają ponadto rozwój układu hormonalnego malucha, wzbogacając świat jego odczuć oraz emocji. Jest to również dobry sposób na wzmocnienie więzi emocjonalnej między dzieckiem a rodzicem.
Wiek: od 1 dnia życia
Małe przedmioty, pojemniki – 4 zabawy dla niemowlaka
Dzieci około 10 miesiąca życia intensywniej interesują się małymi przedmiotami i chętnie je układają. Warto wykorzystać ten etap, aby wesprzeć kształtowanie wyobrażeń maluszka o otaczającym świecie, koordynację wzrokowo-ruchową oraz procesy wpływające na umiejętność rozwiązywania problemów w późniejszym wieku. Proste zabawy we wrzucanie i wyjmowanie przedmiotów, dopasowywanie kształtów czy wkładanie małych przedmiotów do większych, np. wiaderka, pudełka lub miski, sprawi nie tylko frajdę dziecku, ale odpowiednio zastymuluje mózg do działania. Podobne czynności stanowią tym samym dobrą okazję do porządkowania myśli.
Wiek: od 10 m.ż.
Materiały: różnej wielkości pudełka, wiadereczka, miseczki, pudełka po bombkach (z przegródkami), małe zabawki (stosowne do wieku)
Czytaj więcej o Małe przedmioty, pojemniki – 4 zabawy dla niemowlaka …
Poznawanie części ciała – zabawa z maluszkiem
Zabawa odpowiednia dla dziecka, które zaczyna nazywać części ciała i zapoznaje się ze schematem swego ciała. Podpowiedzi rodzica utrwalają prawidłową wymowę oraz poszerzają zakres słownictwa malucha. Wskazywanie na swoje części ciała a następnie dziecka lub zachęcanie malucha do samodzielnego pokazania na sobie pomaga opanować dziecku stosunki przestrzenne oraz zrozumieć relację moje-twoje. Wykorzystanie rymowanki lub piosenki wzbogaci świat doznań dziecka, uwrażliwi na muzykę, a także melodię i rytm języka, zachęci też do samodzielnego posługiwania się mową przez dziecko. Poznanie schematu własnego ciała to bardzo ważny element rozwoju.
Warto korzystać z wierszyków lub piosenek z pokazywaniem, ponieważ usprawniają one koordynację ruchową, pomagają dziecku poznać własne ciało, wspierają pracę narządów artykulacyjnych, percepcję słuchową, a także rozwijają pomysłowość. Nauczenie się wybranych wierszyków lub piosenek przez dziecko dodatkowo wspomaga procesy pamięciowe.
Wiek: od 12 m.ż.
Czytaj więcej o Poznawanie części ciała – zabawa z maluszkiem …
Zabawy w berka – 5 wariantów
Ruch na świeżym powietrzu nie tylko poprawia kondycję fizyczną, lecz hartuje również umysł. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci i ważne dla ogólnego rozwoju ich organizmu. Zabawy ruchowe, w tym zabawy w berka, mają znaczący wpływ na poprawny rozwój psychofizyczny dziecka.
Zabawy ruchowe wpływają na wzrost, stymulując rozwój ścięgien, mięśni, kości i układu krążenia. Nauka poprzez ruch i w ruchu powoduje zagęszczenie sieci połączeń nerwowych w poszczególnych ośrodkach mózgu i poprawia ogólne jego ukrwienie. Zwykła zabawa w berka — w której dziecko biega, ucieka, kuca, wykonuje skomplikowane figury oraz polecenia, przy jednoczesnym pamiętaniu o zasadach gry — ćwiczy u dziecka wytrwałość, koncentrację, koordynację ruchową, usprawnia przetwarzanie danych i wpływa na poczucie własnej wartości oraz oczywiście podnosi sprawność fizyczną.
Warto zatem poganiać się z dzieckiem lub zainicjować taką zabawę, stając się sędzią, dla większej grupy przy nadarzającej się okazji.
Wiek: od 4 roku życia
Kolory przy stole – niemowlę poznaje świat barw
Dobrze jest stopniowo i w naturalny sposób przeprowadzać wprowadzanie maluszka w świat kolorów, np. podczas przygotowywania posiłku. Im jest niemowlę starsze, tym więcej barw zaczyna bowiem wokół dostrzegać. Z początku wykazuje wyraźne zainteresowanie głównie czerwienią, żółcią i białym. Nie lubi natomiast czarnego, zielonego i niebieskiego.
Proste ćwiczenia z kolorami pomagają dziecku nazwać dostrzegany świat, a więc poszerzają zakres jego słownictwa, uczą maluszka różnicowania przedmiotów oraz orientacji w przedmiotach. Prosząc o wskazanie danego koloru, doskonalimy ponadto koncentrację uwagi dziecka. Krótkie opisanie przez rodzica wykonanej czynności, podpowiadanie preferencji kolorystycznych, wskazywanie na podobieństwa — to wszystko buduje łańcuch skojarzeń malucha, uczy dziecko nazywania stanów oraz uczuć, a także interpretowania swoich decyzji.
Wiek: od 8 m.ż.
Czytaj więcej o Kolory przy stole – niemowlę poznaje świat barw …
Mały piłkarz – gimnastyka dla niemowlaka
Zabawa przeznaczona głównie dla najmłodszych. Wspomaga rozwój motoryki większej, przygotowuje do chodzenia i pomaga dziecku w poznaniu swoich możliwości. Ponadto usprawnia koncentrację, zmysł dotyku oraz koordynację ruchową. To świetna gimnastyka dla niemowlaka i wspaniała zabawa z rodzicem lub starszym rodzeństwem.
Wiek: od 3 miesiąca
Kremowa pielęgnacja dotyku
Dotyk jest niezwykle istotnym zmysłem człowieka, ponieważ większość bodźców odbieramy właśnie tą drogą. Warto zatem pomagać dziecku w odkrywaniu doznań dostarczanych przez skórę. Wspieramy w ten sposób rozwój połączeń neuronowych i stymulujemy rozwój mózgu malucha, wzbogacając świat jego odczuć oraz emocji. Zabawa z kremem może przynieść wiele korzyści rozwojowych i stanowić jeden z elementów integracji sensorycznej w codziennych czynnościach.
Wiek: od 1 roku życia
Materiały: krem do ciała dla niemowląt lub małych dzieci, duży ręcznik
Drapacze chmur – klasyka zabaw z klockami
Zabawa usprawniająca motorykę małą, ale również zapoznająca dzieci z prawami logiki (przyporządkowywanie) i fizyki (działanie siły ciężkości, zasady równowagi i orientacja w przestrzeni). Budowanie z klocków wieży ćwiczy ponadto cierpliwość, kreatywność, koncentrację i zachęca do realizacji określonych planów poprzez konstruowanie.
Wiek: od 3 lat
Materiały: klocki
Zabawy z klockami dla najmłodszych
Aby dziecko zechciało rozpocząć swoją przygodę z klockami, potrzebuje obecności dorosłego podczas pierwszych zabaw. Dobrze jest na początek usiąść na podłodze obok malucha i pokazać mu, że klocki bierze się do rączek, po czym można je układać na różne sposoby. Zaczynamy od klasycznej wieży…
Małpka mówi
Zabawa Małpka mówi polega na tym, by dziecko naśladowało ruchy rodzica, w przypadku gdy są one poprzedzone słowami „Małpka mówi”. Natomiast jeśli czynność zostanie pokazana bez wypowiedzenia słów „Małpka mówi”, dziecku nie wolno się ruszyć. Na przykład:
1. Rodzic mówi:
Małpka mówi: Dotknij prawą ręką nos. (Rodzic wykonuje tę czynność.)
Dziecko musi naśladować ten ruch.
2. Rodzic mówi:
Opuść rękę na dół. (Rodzic wykonuje tę czynność.)
Ręka dziecka musi zostać na swoim miejscu.
Gdzie jest błąd?
Dzieci się bardzo cieszą, gdy przyłapią rodziców na popełnianiu błędu, więc czasami specjalnie popełniaj błędy, tworząc z tego rodzaj gry. Na tym polega zabawa Gdzie jest błąd? Powiedz dziecku, że przy obiedzie popełnisz błąd. Zadaniem dziecka jest wychwycenie go. Możesz na przykład próbować nalać do szklanki sok z zakręconej butelki, zamiast talerza do zupy podać talerzyk śniadaniowy, zamiast łyżki — nóż, niewłaściwie nazwać dany produkt lub podać dziecku nie to, o co prosiło.
Stymulowanie zmysłu wzroku u noworodka
Proste stymulowanie zmysłu wzroku można rozpocząć już we wczesnym dzieciństwie, wykonując w tym celu nieskomplikowaną zabawkę z ruchomymi elementami. Zabawka ta będzie służyć od urodzenia do 6 tygodnia życia.
Do łóżeczka dziecka przymocuj zabawkę z ruchomymi elementami, wykonanymi z kontrastowych, kolorowych kartoników. W tym okresie najlepiej widocznymi zestawieniami są biały z czerwonym oraz biały z czarnym. Odległość kartoników od oczu dziecka powinna wynosić 20-30cm. Większość elementów dobrze jest umieścić po prawej lub lewej stronie dziecka, a nie bezpośrednio nad głową. Na kartonikach narysuj czarnym pisakiem proste rysunki, np. uśmiechnięte różne twarze: oczy, nos, brwi, usta.
Magia zabawy – 6 i więcej lat
Jak dzieci się bawią od 6 roku życia: Dzieci skupione są teraz na poznawaniu przyjaciół, zwłaszcza tych, którzy dzielą się swoimi początkującymi zainteresowaniami i uczuciami. Wyrażając swoją indywidualność, stają się ważne. Bardziej złożone jest rozumienie przez nie, jak działa świat. Zabawy 6-latków zmierzają ku coraz bardziej dorosłym zachowaniom osadzonym w relacjach społecznych.
Metody wspierania rozwoju przez zabawę
Dostarcz dziecku ruch. Im bardziej siedzący tryb życia prowadzą dzieci, tym gorsze są ich wyniki ciśnienia krwi, cholesterolu i insuliny. Często wystarczy tylko zachęcić dziecko do ruchu, zasugerować mu.
Magia zabawy – 1-3 lata
Jak dzieci się bawią: Dzieci od 2 do 6 lat najlepiej uczą się poprzez zabawę, jaką same sobie zafundują. Rosnąca ciekawość i coraz lepsze zdolności motoryczne oznaczają, że cały świat jest do odkrywania, od kuchennych szafek do ogona kota czy psa.
Większość małych dzieci lubi przebywać wśród innych dzieci, ale najbardziej zabawy side-by-side (znanej jako równoległa zabawa – dzieci bawią się obok siebie, ale każde zajmuje się inną czynnością), ponieważ widzą siebie jako centrum świata, dzielenie się jest wyrafinowaną koncepcją.
Sposoby wspierania:
Wybieraj zabawki stwarzające możliwość dowolnej interpretacji zabawy. Proste zabawki takie jak jak klocki, piłki i lalki – a nawet przedmioty codziennego użytku, takie jak drewniane łyżki lub pudełko na buty – wykrzeszą w dziecku więcej wyobraźni niż te, z którą można „zrobić” tylko jedno, (jak gadające pluszowe zwierzęta lub silnikowe samochodów).
Kinezjologia edukacyjna – przykłady ćwiczeń
Kinezjologia edukacyjna jest nauką o związkach ruchu ciała z organizacją i funkcjonowaniem mózgu. Celem kinezjologii edukacyjnej (metody dopracowanej przez Dennisona) jest przekazywanie wiedzy i narzędzi do wykorzystania potencjału naszego umysłu, abyśmy mogli z łatwością i w naturalny sposób uczyć się, rozwijać i zachować zdrowie. Ćwiczenia rozwijają pewność siebie, ułatwiają wyrażanie potrzeb, otwierają na zmiany, przyspieszają i uskuteczniają naukę. Metoda pozwala też pobudzić do rozwoju zablokowane wcześniej wskutek stresu, chorób lub błędów wychowawczych możliwości fizyczne, intelektualne i psychiczne. Ćwiczenia są bardzo proste, a skuteczne. Szczególnie pod okiem doświadczonego terapeuty, kiedy pojawiają się konkretne problemy. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby ćwiczyć oraz wspierać mózg i ciało w domu.
Kinezjologia edukacyjna — przykłady ćwiczeń
Ruchy naprzemienne — prosimy dziecko, by wykonało ruchy naprzemienne (podnieś kolano i dotknij nim przeciwną dłoń lub łokieć), ćwiczenie można wykonać z tyłu ciała, krzyżując rękę i przeciwległą nogę. Można je wykonywać przy muzyce lub śpiewie, np. improwizując taniec kozaka. Doskonale usprawniane są wówczas motoryka duża oraz zmysł muzyczny. Ćwiczenie to usprawnia też pracę jelit.
Czytaj więcej o Kinezjologia edukacyjna – przykłady ćwiczeń …
Zagadki na opak
Ponieważ dzieci lubią zagadki, możemy zaproponować im więc nową formę zagadek — zagadki na opak, które z pewnością wpłyną na kreatywność naszego dziecka.
Zagadka na opak jest to taka zagadka, która opisuje sytuację i cechy odwrotne do tych właściwych. W ten sposób zagadka jest zaszyfrowana w wiadomy dla dziecka sposób.
Wymyślamy więc zagadkę na opak, a dziecko musi ją przetłumaczyć i dopiero potem rozwiązać. Następnie zamieniamy się rolami — dziecko wymyśla, a my zgadujemy.
Gra w kolory – rozwijająca zabawa kolorami
Znajomość kolorów wspomaga nie tylko wizualne odróżnianie, ale także rozbudowuje słownictwo. Poniższe warianty gry w kolory trenują ponadto rozumienie poleceń, koncentrację, analizowanie i spostrzegawczość. Zabawa kolorami silnie wiąże się z naturalną integracją sensoryczną, ponieważ nawiązuje nie tylko do barw, ale także do zmysłu dotyku i smaku.
Zabawa kolorami na spacerze i w podróży
Gdy jesteśmy z dzieckiem na powietrzu, możemy uatrakcyjnić spacer, bawiąc się w różne zabawy. Jedną z nich może być zabawa w kolory. Szukamy „na wyścigi” rzeczy w wybranych kolorze, np. wszystkiego, co jest czerwone. Początkowo niech to będą podstawowe kolory. Zabawę możemy kontynuować również w domu, prosząc dziecko by wskazało lub dotknęło wszystkich rzeczy w kolorze żółtym. Można utrudnić zadanie, dodając do koloru rodzaj materiału, z którego zrobiona jest dana rzecz, czyli wszystkie drewniane żółte, miękkie żółte.
Czytaj więcej o Gra w kolory – rozwijająca zabawa kolorami …