kiedy powinniśmy się niepokoić o rozwój mowy

Kiedy powinniśmy się niepokoić o rozwój mowy naszego dziecka?

Nie jest rzadkością, że rodzice małych dzieci martwią się o rozwój dziecka na różnych etapach. Jako rodzic chcemy, aby nasze dzieci odpowiednio rozwijały się i bardzo często porównujemy naszego malucha do innych dzieci. Nie wystarczą nam zapewnienia przyjaciół czy rodziny, że wszystko jest w porządku. Ale kiedy rodzic faktycznie powinien być zaniepokojony, jeśli chodzi o rozwój mowy swojego dziecka?

Pierwszą rzeczą, jaką rodzic powinien wiedzieć, to jest fakt, że zakres „typowego” rozwoju jest szeroki, pomiędzy 12-24 miesiącem życia. Podczas gdy jedno 18-miesięczne dziecko potrafi mówić krótkimi zdaniami, drugie może posługiwać się tylko kilkoma słowami. Mimo tego oba maluchy mieszczą się w średnim zakresie rozwoju. Ważne jest umiejętne porównywanie swojego dziecka do innych. Istnieją pewne „czerwone światełka”, które wskazują, że najwyższy czas, by zwrócić uwagę na problem w zakresie rozwoju społecznego, mowy i języka…

Dzieci poniżej 18 miesięcy

  • Brak dużego uśmiechu lub ciepłej, radosnej reakcji dziecka przez pierwsze 6 miesięcy
  • Dziecko nie potrafi powtórzyć po dorosłym żadnych dźwięków, odgłosów przez pierwsze 9 miesięcy
  • Brak gaworzenia przez pierwsze 12 miesięcy
  • Nie reaguje na swoje imię do 12 miesiąca
  • Nie potrafi pomachać rączką — do 12 miesiąca
  • Nie wskazuje na obiekty zainteresowania — do 14 miesiąca
  • Nie rozumie prostych słów jak mama lub mleko
  • Nie używa żadnych słów przez 16 miesięcy
  • Nie naśladuje ruchów motorycznych jak klaskanie lub tupanie nogami

Dzieci w wieku 18 miesięcy

  • Nie używa co najmniej 8-10 znaczących słów
  • Nie wykonuje prostych poleceń, takich jak „chodź tu”, „stój”, „nie”, „daj mi” lub „dotknij nosa”
  • Nie podąża wzrokiem za przedmiotem, który zostanie wskazany palcem
  • Nie bawi się w udawanie z wykorzystaniem przedmiotów (rozmawianie przez telefon, karmienie lalki)
  • Nie bawi się w towarzystwie innych dzieci

Dzieci w wieku dwóch lat

  • Nie używa prostych zwrotów składających się z dwóch słów (bez naśladowania lub powtarzania) przez 24 miesięcy
  • Nie wykonuje prostych dwóch poleceń składających się z dwóch kroków, takich jak „weź piłkę i umieścić ją na stole”
  • Mowa nie jest w co najmniej 50% zrozumiała
  • Nie potrafi wskazać na obrazkach w książkach przedmioty, o które zostanie poproszone.

Dzieci w wieku trzech lat

  • Nie używa zdań składających się z 3-4 słów
  • Mowa nie jest w co najmniej 75% zrozumiała
  • Dziecko opuszcza początki lub końcówki większości słów
  • Nie może dokładnie odpowiedzieć na pytania tak / nie
  • Nie umie odpowiedzieć na proste pytania typu „kto to jest” lub „gdzie jest ciężarówka”
  • Nie bawi się z innymi dziećmi

Post Author: Izabela Kokot

Z wykształcenia informatyk, fizyk, matematyk, pedagog i specjalista w zakresie marketingu internetowego. Jej pasją są zarówno nowoczesne technologie informacyjne, jak i metody wspierania rozwoju dziecka, które zagwarantują maluchowi dobry start w dorosłość. Chętnie dzieli się swoimi pomysłami, sprawiając, że nauka ścisła (i nie tylko) może być rewelacyjną zabawą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *