Nie jest rzadkością, że rodzice małych dzieci martwią się o rozwój dziecka na różnych etapach. Jako rodzic chcemy, aby nasze dzieci odpowiednio rozwijały się i bardzo często porównujemy naszego malucha do innych dzieci. Nie wystarczą nam zapewnienia przyjaciół czy rodziny, że wszystko jest w porządku. Ale kiedy rodzic faktycznie powinien być zaniepokojony, jeśli chodzi o rozwój mowy swojego dziecka?
Pierwszą rzeczą, jaką rodzic powinien wiedzieć, to jest fakt, że zakres „typowego” rozwoju jest szeroki, pomiędzy 12-24 miesiącem życia. Podczas gdy jedno 18-miesięczne dziecko potrafi mówić krótkimi zdaniami, drugie może posługiwać się tylko kilkoma słowami. Mimo tego oba maluchy mieszczą się w średnim zakresie rozwoju. Ważne jest umiejętne porównywanie swojego dziecka do innych. Istnieją pewne „czerwone światełka”, które wskazują, że najwyższy czas, by zwrócić uwagę na problem w zakresie rozwoju społecznego, mowy i języka…
Dzieci poniżej 18 miesięcy
- Brak dużego uśmiechu lub ciepłej, radosnej reakcji dziecka przez pierwsze 6 miesięcy
- Dziecko nie potrafi powtórzyć po dorosłym żadnych dźwięków, odgłosów przez pierwsze 9 miesięcy
- Brak gaworzenia przez pierwsze 12 miesięcy
- Nie reaguje na swoje imię do 12 miesiąca
- Nie potrafi pomachać rączką — do 12 miesiąca
- Nie wskazuje na obiekty zainteresowania — do 14 miesiąca
- Nie rozumie prostych słów jak mama lub mleko
- Nie używa żadnych słów przez 16 miesięcy
- Nie naśladuje ruchów motorycznych jak klaskanie lub tupanie nogami
Dzieci w wieku 18 miesięcy
- Nie używa co najmniej 8-10 znaczących słów
- Nie wykonuje prostych poleceń, takich jak „chodź tu”, „stój”, „nie”, „daj mi” lub „dotknij nosa”
- Nie podąża wzrokiem za przedmiotem, który zostanie wskazany palcem
- Nie bawi się w udawanie z wykorzystaniem przedmiotów (rozmawianie przez telefon, karmienie lalki)
- Nie bawi się w towarzystwie innych dzieci
Dzieci w wieku dwóch lat
- Nie używa prostych zwrotów składających się z dwóch słów (bez naśladowania lub powtarzania) przez 24 miesięcy
- Nie wykonuje prostych dwóch poleceń składających się z dwóch kroków, takich jak „weź piłkę i umieścić ją na stole”
- Mowa nie jest w co najmniej 50% zrozumiała
- Nie potrafi wskazać na obrazkach w książkach przedmioty, o które zostanie poproszone.
Dzieci w wieku trzech lat
- Nie używa zdań składających się z 3-4 słów
- Mowa nie jest w co najmniej 75% zrozumiała
- Dziecko opuszcza początki lub końcówki większości słów
- Nie może dokładnie odpowiedzieć na pytania tak / nie
- Nie umie odpowiedzieć na proste pytania typu „kto to jest” lub „gdzie jest ciężarówka”
- Nie bawi się z innymi dziećmi