Czy dziecko może się czegoś nauczyć, bawiąc się klockami? Zdecydowanie tak! Czy można uczynić klocki wstępem do matematyki? Warto się przekonać i poznać ich walory.
Gdy dzieci bawią się klockami, pracują nad rozwiązaniem problemu i wczesnych pojęć matematycznych. Podczas zabawy odkrywają i eksperymentują, poznają pojęcia matematyczne: rozmiar, kształt, wagę, faktury i kolor. W kolejnym etapie budując z klocków, zaczynają uczyć się o długości, wysokości i przestrzeni.
Dzieci usprawniają swoje ręce, podnosząc klocki, układając je lub dopasowując je do siebie. Układanie i montaż klocków rozwija koordynację ruchową i koordynację wzrokowo-ruchową.
Wreszcie, dzieci uczą się współpracować i wspólnie bawić. Uczą się szanować i cenić własną pracę, a także innych.
Proces zabawy klockami przebiega w kilku etapach.
Etap 1. Przenoszenie i rzucanie
Na początku dzieci maja tendencję do podnoszenia, układania klocków w pojemniku, przenoszenia ich, wielokrotnego upuszczania. Na tym etapie dzieci poznają klocki, uczą się, jakie cechy posiadają — jak ciężkie są, jakie dźwięki wydają, gdy spadną lub zostaną rzucone.
Etap 2. Wieże i drogi
W kolejnym etapie dzieci układają klocki w pionie, by budować z nich wieże lub budynki. Kładą je również poziomo, tworząc drogi.
Doskonale na tym etapie sprawdzi się zabawa Drapacze chmur, a także inne propozycje dla najmłodszych.
Etap 3. Konstruowanie
Jest to etap, kiedy dzieci łączą ze sobą dwa rodzaje klocków budują mosty, ogrodzenia, tworząc wzory i desenie. Dzieci uczą się równowagi, rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową, odkrywają pewne zależności, uczą się podstawowych pojęć matematycznych, jak geometria, przestrzeń.
Etap 4. Projektowanie złożonych budowli
Na tym etapie dzieci zaczynają mówić, co budują. Całkiem umiejętnie łączą różne rozmiary, kształty klocków, tworząc złożone struktury, czasem wykorzystując do swoich budowli też inne przedmioty niż klocki. Dzieci często pracują zespołowo, by stworzyć skomplikowane budowle. Są dumne ze swoich dzieł, chcą pokazać innym, co stworzyły.
Co zrobić, aby zachęcić dziecko do zabawy klockami? Nie zrażając na początku.