W nauczaniu języka angielskiego, tak jak w przypadku innych języków obcych, sporo uwagi poświęcamy słownictwu. Nie ulega wątpliwości, że im bardziej niekonwencjonalna technika nauczania, tym bardziej zachęcimy dziecko do aktywności, a także sprawimy, że lepiej zapamięta obce słownictwo. Przykładem takiej oryginalnej techniki może być Latarka — zabawa z angielskim. Nadaje się ona zarówno dla młodszych, jak i nieco już starszych dzieci. Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia zabawy jest posiadanie latarki.
Przygotowanie pomieszczenia do zabawy
Przed rozpoczęciem zabawy z nauką angielskiego, należy rozłożyć w różnych miejscach pomieszczenia karty obrazkowe lub rekwizyty, których nazwy będziemy wprowadzać lub utrwalać. Następnie, jeżeli jest widno, trzeba zapewnić odpowiednie zaciemnienie pomieszczenia poprzez np. opuszczenie rolet, zasłonięcie okien, zgaszenie światła. Z uwagi na konieczność ograniczenia ilości światła w pomieszczeniu być może idealnym czasem na przeprowadzenie zabawy będzie wieczór lub późne popołudnie, tak aby panował przynajmniej półmrok.
Latarka — zabawa z angielskim. Przebieg zabawy
Zabawę można rozpocząć od zaprezentowania rekwizytów lub obrazków. Czynimy to przez skierowanie strumienia światła na przedmioty lub obrazki. Mówimy:
That is a book. — To jest książka.
That is an umbrella. — To jest parasol.
Zachęcamy dziecko do powtarzania zdań.
Następnie jeszcze raz kierujemy latarkę na poszczególne obrazki lub rekwizyty i zadajemy pytania, np.
What is that? — Co to jest?
Zachęcamy dziecko, aby odpowiadało, np.:
That is a pen. — To jest długopis.
Po zaprezentowaniu wszystkich słówek podajemy dziecku latarkę i prosimy o odnalezienie poszczególnych obrazków lub rekwizytów i ich nazwanie. Dla utrudnienia, zmieniamy ich położenie.
Opcjonalnie, wydajemy polecenia typu:
Find the teddy bear. — Znajdź misia.
Look for the doll. — Szukaj lalki.
Dziecko próbuje odszukać wywołane przedmioty lub obrazki, kierując na nie strumień światła.
Podobne zabawy:
Dlaczego bawić się w Latarkę?
Latarka — zabawa z angielskim to technika pracy, która zyskuje przewagę nad innym metodami nauczania obcego słownictwa z uwagi na swój multisensoryczny i uniwersalny charakter. Zabawa ta angażuje bowiem zmysł dotyku, wzroku i słuchu, a w dodatku nadaje się do każdego zestawu słówek. Możliwość szukania rekwizytów wzbudza naturalną ciekawość dziecka, zaspokaja potrzebę zabawy i spędzania czasu z rodzicem. Jest do tego doskonałą formą powtarzania oraz utrwalania słownictwa poznanego podczas zajęć w szkole lub w domu. Świetnie nadaje się dla osób nauczających w edukacji domowej.
Polecamy również: