Zabawa jest naturalną formą aktywności dziecka charakterystyczną dla wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego. To jedna z najważniejszych „sił napędowych” rozwoju dziecka, odpowiadająca jego potrzebom. Zabawa jest działalnością wykonywaną dla przyjemności w ten sposób dostarcza dziecku zadowolenia, wielu przeżyć, emocji i doświadczeń. Rola zabawy jest zatem bardzo ważna. Natomiast gra jest to już zabawa ujęta w pewne reguły, zasady.
We współczesnej pedagogice, coraz więcej mówi się o roli zabawy i gier w rozwoju dziecka, i traktuje się je jako metody wychowawcze, które uczą, bawią, utrwalają poznawane treści, integrują grupę, pomagają w poznawaniu się uczestników, uczą zachowywania reguł, wpływają na dobrą atmosferę w grupie, podnoszą humor, dają poczucie wartości, radości, sukcesu, uczą przyjmowania niepowodzeń, zajmują czas, rozwijają zdolności, intelekt, kształtują osobowość, rozwijają kreatywność, zmuszają do poszukiwania nowych rozwiązań, rozwijają aktywność, dają relaks.
Pedagodzy zgodnie twierdzą, że zabawa jest:
- czynnością wykonywaną dla przyjemności,
- działaniem atrakcyjnym, wykonywanym dobrowolnie,
- zachowaniem swobodnym pozbawionym motywacji materialnych,
- główną formą wyrażania zainteresowań dziecka,
- czynnikiem kształtowania osobowości,
- środkiem rozwoju psychiki dziecka,
- sposobem zaspokojenia potrzeby ekspresji i twórczości,
- formą aktywnego wypoczynku i odprężenia,
- główną formą poznawania rzeczywistości,
- naturalną i wrodzoną metodą uczenia się dziecka.
- główną formą poznawania rzeczywistości,
- formą aktywnego wypoczynku i odprężenia,
- sposobem zaspokojenia potrzeby ekspresji i twórczości,
- środkiem rozwoju psychiki dziecka,
- czynnikiem kształtowania osobowości,
- główną formą wyrażania zainteresowań dziecka,
- zachowaniem swobodnym pozbawionym motywacji materialnych,
- działaniem atrakcyjnym, wykonywanym dobrowolnie,