Rozwój mowy dziecka warunkują różne czynniki.
-
- Kontakt z prawidłowym wzorem wymowy. Należy mówić do dziecka głośno i wyraźnie (ale nie przesadnie).
- Rozwijanie bogatego słownictwa. Należy do dziecka mówić cały czas, używając wielu słów, mówić o wszystkim (kąpiel słowna, malowanie słowami).
- Sprawny język, wargi, policzki (sprawny aparat artykulacyjny). Pomocne w tym będą wszelkie ćwiczenie typu: oblizywane się, parskanie, różnego rodzaju ruchy językiem (np. musztra języka), dmuchanie (np. zabawy oddechowe), picie przez słomkę.
- Prawidłowe tor oddechowy i długość fazy oddechowej. Dobrymi ćwiczeniami oddechowymi jest dmuchanie baniek mydlanych, zdmuchiwanie świeczek, dmuchanie przez słomkę, dmuchanie piórka, by się cały czas unosiło, różne ćwiczenia ortofoniczne.
- Prawidłowy zgryz. Należy uważać na wszelkie nieprawidłowe nawyki dziecka (wkładanie palca do buzi, długie ssanie smoczka itp.) już od okresu niemowlęctwa, szczególnie na niewłaściwy tor oddechowy przez nos oraz powodujące go częste infekcje. Przy nieustannym oddychaniu przez usta (rozchylona buzia dziecka) dochodzi bowiem do wad zgryzu.
- Dobrze rozwinięty słuch fonemowy. Słuch ten ćwiczy się przez wspólne śpiewanie, wysłuchiwanie dźwięków przyrody (np. zwierząt na łące), czytanie książeczek (bajki, historyjki, opowiadania), uczenie się wierszyków, zabawnych rymowanek (Dec, dec kobyła…, Idzie, idzie stonoga…), przysłów polskich i porzekadeł, nazywanie przedmiotów na obrazkach, opowiadanie, co widzi się na obrazku, częste rozmowy z dzieckiem.