Dekodowanie pisma to podstawowa umiejętność ucznia, potrzebna mu do poznawania świata. Ale zanim dziecko zacznie czytać sprawnie, ma przed sobą długą drogę. Tylko od dorosłych zależy, czy droga ta będzie prostą i szeroką aleją, a nauka czytania przyjemnym po niej spacerem, czy też wąską, kamienistą ścieżką, po której będzie kroczyło z trudem. Co więc decyduje o powodzeniu? Gotowość do czytania nie pojawia się nagle, lecz kształtuje od początku życia. Właściwa stymulacja procesów poznawczych — takich jak spostrzeganie, odbieranie wrażeń, wyobraźnia, koncentracja uwagi, myślenie i pamięć — to podstawa sukcesu.
Na czym polega czytanie
Nauka czytania wymaga od dzieci dojrzałości w zakresie percepcji słuchowej (uwagi i koncentracji słuchowej). Nawet, jeśli nasze dziecko zna wszystkie litery, może nadal nie rozumieć, dlaczego dany układ znaków graficznych oznacza konkretny wyraz, np. dom. Dla malucha operującego konkretami domem będzie widziany obraz, a nie kilka nic nie znaczących liter. W prawdzie jest w stanie uwierzyć nam na słowo, że tych kilka znaczków oznacza to samo, co oglądany przez niego rysunek. Posiadana wiedza na niewiele się jednak przyda, gdy zobaczy inne formy gramatyczne tego samego wyrazu np. (przy) domu, (w) domach itd. Zachęcając dziecko do kodowania i dekodowania świata za pomocą liter, warto skorzystać ze sprawdzonych i polecanych metod nauki czytania.