Czy moje dziecko mówi poprawnie. Poradnik

Czy moje dziecko mówi poprawnie. Poradnik logopedyczny

Kiedy pojawiają się wątpliwości odnośnie do mowy dziecka — jej poprawności, właściwego przebiegu rozwoju — szuka się pomocy po forach internetowych, znajomych, rodzinie. Warto wybrać się do specjalisty, ale co zrobić, kiedy nie wiemy, czy faktycznie mamy problem? Z pomocą przychodzi książka Katarzyny Wnukowskiej Czy moje dziecko mówi poprawnie. Poradnik logopedyczny. Jest to krótka i bardzo przystępna pozycja dla wszystkich rodziców zaniepokojonych rozwojem mowy swego dziecka.

AutorKatarzyna Wnukowska
Wydawnictwo: Harmonia

Poruszane zagadnienia

Poradnik nie jest obszerny, liczy około 70 stron tekstu, który został ułożony w bardzo przejrzysty sposób — na marginesach rozdziałów zostały dodatkowo wyciągnięte omawiane zagadnienia. Autorka objaśniona proces mówienia i kształtowania tej umiejętności oraz etapy jej rozwoju (głużenie, gaworzenie, okres melodii, wyrazu, zdania, swoistej mowy dziecięcej). Znajdują się tu podpowiedzi, w jaki sposób wspomagać ten rozwój, nie tylko poprzez czytanie bajek, mówienie do dziecka i śpiewanie mu, ale także zajęcia ruchowe i manualne, rozmowy oraz uważne słuchanie. Czytelnik otrzymuje także istotne, konkretne przestrogi przed zachowaniami, które mogą rozwój mowy zahamować lub opóźnić.

Czy moje dziecko mówi poprawnie. Poradnik logopedyczny zawiera m.in. odpowiedzi na następujące pytania:

  • Kiedy maluch powinien zacząć mówić?
  • Dlaczego jedne dzieci wcześniej wypowiadają słowa, a inne później?
  • Czy powtarzanie przez dziecko „ma-ma-ma”, „da-da-da”, „ba-ba-ba” to już mowa?
  • Czy brak etapu gaworzenia u rocznego dziecka to sygnał skłaniający do wizyty u specjalisty?
  • Czy zawsze należy się niepokoić, gdy dziecko nie mówi pełnymi zdaniami, a jego rówieśnicy już to potrafią?
  • Czy 4-latek może jeszcze seplenić?
  • Czy nieprawidłowa wymowa głoski r u 6-latka powinna być korygowana, czy poprawi się sama?

 

Katarzyna Wnukowska w swym poradniku prowadzi rodzica przez świat małego dziecka od okresu prenatalnego do zakończenia etapu rozwoju mowy, podpowiadając, w których momentach i jak najlepiej można wspierać rozwój malca. Podaje informacje o przyczynach i konsekwencjach opóźnienia rozwoju mowy oraz wyjaśnia specyfikę niesamoistnego opóźnionego rozwoju mowy. Tłumaczy, jak rozpoznaje się typowe nieprawidłowości w mowie, jak im zapobiegać i co robić, żeby je korygować. Porusza ponadto zagadnienie nauczania języków obcych już bardzo małych dzieci.

Charakter książki Czy moje dziecko mówi poprawnie. Poradnik logopedyczny

Autorka trafnie i z humorem odnosi się do wątpliwości dotykających niejednego rodzica:

(…) zatroskani rodzice często słyszą od cioci czy sąsiadki kilka „pewnych prawd”, które mogą uśpić ich czujność lub przeciwnie – wywołać panikę. W gabinecie logopedycznym zdarzało mi się usłyszeć na przykład, że dzieci, które nie zaczną mówić do 2. roku życia, są upośledzone umysłowo lub że rozwój mowy człowieka zależny jest od jego znaku zodiaku, a nawet że dzieci, u których mowa pojawia się z opóźnieniem, są ponadprzeciętnie inteligentne.
Tego typu twierdzenia mogą jedynie wyrządzić krzywdę dziecku i jego rodzicom, gdyż powodują lekceważenie niepokojących symptomów w rozwoju dziecka, rozbudzają wygórowane oczekiwania wobec jego poziomu intelektualnego czy też nadają etykietę malcowi, który po prostu wolniej się rozwija.

Czy moje dziecko mówi poprawnie. Poradnik wzbogacony został także o słowniczek logopedyczny oraz krótki opis specyfiki zawodu logopedy z podziałem na specjalizacje.

Ważnym elementem publikacji z punktu widzenia rodzica jest także część praktyczna. Z niej dowiedzieć się można między innymi, kiedy należy pójść do specjalisty (i do jakiego), a kiedy fachowa pomoc jest niepotrzebna, ponieważ pojawiające się błędy wymowy stanowią normę rozwojową.

Książkę Czy moje dziecko mówi poprawnie. Poradnik logopedyczny Katarzyny Wnukowskiej napisana została językiem lekkim, zwięzłym i jasnym, z zabawnymi przykładami z praktyki Autorki. Stanowi dzięki temu lekturę przystępną dla każdego rodzica, opiekuna czy nauczyciela. To pozycja dla wszystkich, którzy chcą w mądry sposób wspierać poprawny rozwój mowy swojego dziecka, nawet jeśli dopiero czekają na narodziny maleństwa.

Post Author: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *