Co robić, gdy maluch jest mało sprawny ruchowo mimo odpowiedniego stymulowania go, diety, zachęty i zapewnienia właściwych warunków rozwoju? Należy przede wszystkim pamiętać, że nie każde dziecko będzie sprawne jak wiewiórka. Nikt nie daje takiej gwarancji i chociaż sprawność ruchowa jest niezwykle ważna, trzeba wziąć poprawkę na indywidualne uwarunkowania każdego smyka. Nie zawsze wspieranie rozwoju ruchowego daje pożądane efekty.
Jeśli z jakiegoś powodu dziecko jednak nie wykazuje wysokiej sprawności ruchowej, rodzic powinien przede wszystkim takiego malucha otoczyć miłością i poczuciem bezpieczeństwa. Ważne są podejmowane próby, spontaniczna ciekawość malca, zabawa i pozytywne nastawienie. O co jeszcze można i trzeba zadbać?
Jak pomóc mało sprawnemu dziecku:
- wpieraj je — największą barierą, na jaką może natrafić niezdarne dziecko, jest utrata wiary we własne siły (a wraz z nią bierność i nastawienie się na porażkę);
- pokaż mu jego mocne strony — każdy je ma i warto to podkreślać w subtelny, nienachalny sposób; może maluch ma dobrą pamięć, jest spostrzegawczy, ma bogatą wyobraźnię, doskonale mówi lub recytuje albo pięknie rysuje;
- zachowaj cierpliwość — nieustanne popędzanie („Załóż wreszcie te buty!”, „No wejdź na tę drabinkę!” itp.) jest stresujące (o czym więcej w kampanii „Orzeł czy nielot”);
- nie porównuj — zestawianie umiejętności dziecka z innymi wcale nie mobilizuje, a jedynie rani; maluch jest wystarczająco smutny i upokorzony z tego względu, że nie dogania rówieśników;
- nie podnoś poprzeczki zbyt wysoko — jeśli coś przerasta dziecko, zniechęca je do działania;
- nie ograniczaj — zbyt często stopowane i strofowane dziecko („Nie biegaj!”, „Uważaj na spodnie!„, „Nie ubrudź się!„, „Nie dotykaj!„, „Nie wierć się!„, „Nie wchodź tam!„), ostatecznie może stracić ochotę na wszelką aktywność i eksplorację świata;
- nie wyręczaj — maluch musi wykonywać codzienne czynności (ubieranie się, wkładanie kredek do pudełka lub kubka, pakowanie plecaczka, odnoszenie naczyń po posiłku, mycie zębów), uczą go one precyzji i orientacji w obrębie własnego ciała oraz przestrzeni;
- poszukaj odpowiedniej aktywności — każde dziecko lubi się ruszać i szaleć, pozwól mu wybrać to, co jemu się spodoba.
Więcej na temat rozwoju ruchowego w artykule Zaburzenia rozwoju ruchowego – przyczyny i objawy.