Zabawa ta kształtuje czynności intelektualne potrzebne dzieciom do klasyfikacji na podstawie cech danego przedmiotu. Wprowadza w świat geometrii i logicznego myślenia, odpowiednio stymulując mózg do działania. Przy okazji rozwija słownictwo (określanie cech) i uczy konstruowania zdań. Trenuje również uwagę słuchową i pamięć.
Wiek: od 3 r.ż.
Materiały: zestaw określonych klocków:
- 4 kształty – koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt
- 2 wielkości – małe i duże
- 4 kolory – czerwony, żółty, niebieski, zielony
Inne przedmioty to: białe kartoniki (dla oznaczenia cech klasyfikowanych przedmiotów), kolorowe kredki, mazaki. Opisujemy kartoniki wszystkimi możliwymi cechami, na jednym kartoniku — jedna cecha (można narysować, a można też wyraźnie napisać, dzięki czemu dziecko zapamięta wygląd wyrazów określających nazywane cechy).
Rodzic rozkłada na stole klocki, a kartoniki segreguje według:
- kolorów
- kształtu
- wielkości
Polecamy dziecku, aby schowało jeden klocek pod krzesło, tak aby mogło go zobaczyć w każdej chwili tylko ono.
Rodzic próbuje odgadnąć, jaki to klocek, stosując białe kartoniki z oznaczeniem cechy przedmiotów i zadając pytania:
Czy to jest klocek duży?
Jeżeli odpowiedź brzmi „tak”, rodzic mówi:
W takim razie nie jest to klocek mały.
Kartonik z cechą „mały” odkłada na bok stołu.
Czy to jest koło?
Jeżeli odpowiedź brzmi „tak”, rodzic eliminuje pozostałe klocki z tej grupy, odkładając na bok kartoniki z trójkątem, kwadratem i prostokątem.
Czy to jest klocek żółty?
Jeżeli odpowiedź brzmi „nie”, rodzic usuwa kartonik z kolorem żółtym i szuka dalej. Jeżeli odpowiedź brzmi „tak”, znów eliminuje pozostałe kartoniki.
Końcowy efekt zabawy pozwala określić, jaki to klocek, przez odczytanie pozostawionych kartoników.
Np.
Jest to duże czerwone koło.
Po skończonej zabawie rodzic zamienia się z dzieckiem rolami i teraz dziecko odgaduje schowany przez rodzica klocek.
Doskonałym wstępem do tej zabawy może być dla młodszych dzieci dopasowywanie konturów i kształtów.