Grupowanie przedmiotów i zjawisk (inaczej: klasyfikacja) znacznie wpływa na kształtowanie pojęć zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Pozwala lepiej zrozumieć i porządkować świat, a także wspiera swobodną komunikację z innymi poprzez używanie tych samych pojęć opisujących rzeczywistość. Umiejętności grupowania i kategoryzacji przede wszystkim jednak stanowią punkt wyjścia do zrozumienia pojęć matematycznych, rozwiązywania zadań z treścią oraz tworzenia zbiorów elementów. Dzieci od wczesnego dzieciństwa uczą się, jak klasyfikować przedmioty, dźwięki, zwierzęta, zjawiska itp. w grupy lub kategorie według ich cech wspólnych.
Dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 7 r.ż.) powinny umieć pogrupować przedmioty według ich jednej wspólnej cechy, np. odróżnić guziki w kolorze niebieskim od czerwonych. Uczą się także, z jakich części składa się określony przedmiot. Potrafią porównywać przedmioty i zauważać, które z nich są mniejsze, które większe. Rozumieją również, że w sensie ilości, czegoś może być mniej lub więcej. Grupowanie przedmiotów według dwóch różnych kryteriów (jak kolor i wielkość) może jednak sprawiać jeszcze trudność dzieciom w tym wieku. Pomocne we wspieraniu rozwoju takich umiejętności będą poniższe propozycje zabaw i codziennych aktywności dla maluchów i starszych przedszkolaków.
Sortowanie przedmiotów w codziennych zajęciach
- Dziecko może sortować przedmioty podczas porządkowania (np. oznaczyć półki obrazkami zabawek lub rzeczy, które na nich się znajdują).
- Można zachęcać dzieci do układania różnych rzeczy wg kształtu lub koloru np. lalki, samochody na półkach itp.
- Warto wprowadzić pojemniki na różne rodzaje zabawek (co ułatwia też porządki) — np. klocki (małe, duże, piankowe), samochodziki, piłki i piłeczki, zwierzątka.
- Rozkładanie, segregowanie zakupów.
- Od najmłodszych lat warto włączać dziecko do sortowania odpadków, przedmiotów przeznaczonych do recyklingu.
Proste gry i zabawy w grupowanie przedmiotów
- Zgadywanki w ruchu — odnajdywanie miejsca lub przedmiotu z zagadki (wyodrębnianie podobieństw opisu z elementem rzeczywistości).
- Gry karciane i z bierkami — memo (ciekawe memory tematyczne do pobrania), domino, dobble.
- Kolekcjonowanie — dzieci chętnie zbierają różne skarby, przez co same ćwiczą się w grupowaniu rzeczy i tworzeniu zbiorów, którymi następnie mogą się pochwalić.
- Zabawa w kartonikowe sklepy.
- Grupowanie przedmiotów z wykorzystaniem pudełek, np. tekturowego pojemnika na jajka, małych słoiczków, kubków plastikowych — zachęcamy dziecko do umieszczania w nich przedmiotów tego samego rodzaju. Zabawa szczególnie polecana najmłodszym dzieciom, które lubią ponadto umieszczać rzeczy w pojemnikach (zabawy z pojemnikami dla najmłodszych). Kiedy maluch skończy sortowani można go zapytać: W czym są do siebie podobne przedmioty z tej grupy?
Wykonywanie podobnych czynności
- Naśladowanie czynności dorosłego lub wybranego dziecka przy zabawie grupowej, np. Na dywanie siedzi jeż; Ojciec Wirgiliusz.
- Zabawa w króla-lula — naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt.
- Naśladowanie odgłosów zwierząt pokazywanych na obrazkach lub wyświetlanych na slajdach. Warto przy tej zabawie wprowadzić pojęcie onomatopei — nie jest za wcześnie, dzieci szybko przyswajają takie słowa i zapamiętują do końca życia. Szczególnie gdy mają okazję bawić się z ich użyciem.
Przedmiot i jego części
- Dajmy dziecku przedmioty z plasteliny do rozdzielania na mniejsze części.
- Dobieranie właściwej pokrywki do pojemnika (wielkości i kształt).
- Zestawianie ze sobą podobnych przedmiotów.
- Zachęcanie dziecka do obserwacji i porównywania.
- Zwracanie uwagi dziecka na przedmioty, których wcześniej nie znało — Jak myślisz, do czego to służy? Z czego może być zrobione? Dlaczego tak myślisz? Kluczowe jest pytanie o powód zaklasyfikowania danego przedmiotu do kategorii, dziecko może wtedy wypowiedzieć podobieństwa, cechy charakterystyczne łączące dany przedmiot z innym.
- Konkretne określanie przedmiotów podczas rozmowy z dzieckiem: Czy chcesz poduszkę z błyszczącego materiału, czy tę puchatą? Dodatkowo wzbogaca to rozwój słownictwa i rozwija komunikację.
- Istotne jest też opisywanie za pomocą słów słyszanych dźwięków, zapachów, smaków lub faktury materiału.
Polecamy również
Kategoryzacja — zabawy porządkujące świat
3 thoughts on “Grupowanie przedmiotów — codzienna nauka przez zabawę”
Promowanie wczesnego rozwoju umiejętności matematycznych - Świat Mojego Dziecka
(11 maja 2018 - 17:46)[…] jak duże ręczniki zajmują więcej miejsca niż malutkie ściereczki. Polecamy też proste zabawy w grupowanie i […]
Na dywanie siedzi jeż — zabawa integracyjno-ruchowa
(24 maja 2018 - 10:20)[…] ciała. Poprzez odwzorowywanie ruchu w naśladowaniu czynności wspiera rozwój umiejętności klasyfikowania i swobodnej komunikacji z innymi. Zabawy ruchowo-integracyjne ponadto poprawiają samopoczucie […]
Na dywanie siedzi jeż — zabawa integracyjno-ruchowa
(1 listopada 2019 - 00:05)[…] ciała. Poprzez odwzorowywanie ruchu w naśladowaniu czynności wspiera rozwój umiejętności klasyfikowania i swobodnej komunikacji z innymi. Zabawy ruchowo-integracyjne doskonale wpisują się w nauczanie […]