Zabawy matematyczne i logiczne sprawiają wielką przyjemność małym dzieciom, zwłaszcza gdy połączy się w nich klocki i cyfry. Jest to ten wiek, kiedy dodawanie i liczenie nie są kojarzone z obowiązkiem szkolnym, ale stanowią wyzwanie i przygodę. Segregowanie i porządkowanie dodatkowo rozwijają myślenie przyczynowo-skutkowe i stanowią doskonałą podstawę do przyszłych działań wymagających większego wysiłku intelektualnego. Prezentowana zabawa w trudniejszym wariancie to także doskonały pretekst do kształtowania myślenia strategicznego u dziecka. A forma rywalizacji, jaką daje gra, wznieca indywidualną motywację dziecka do konkretnego działania i osiągania założonych celów.
Wiek: od 4 r.ż.
Materiały: do zabawy potrzebujemy 2 kartek, 2 kostek do gry i klocków o tych samych wymiarach.
Przebieg gry z dodawaniem i myśleniem strategicznym
Na kartce rysujemy tabelę z 12 polami i po kolei do każdej kratki wpisujemy liczby od 1 do 12. Możemy też skorzystać z gotowego szablonu. Każdy gracz dostaje 1 kartkę, na której będzie układał klocki.
Dziecko rzuca kostką lub dwoma kostkami (do wyboru) i w zależności od tego, ile oczek zostanie wyrzuconych na kostce, to na polu z odpowiednią liczbą ustawia pierwszy klocek z ogólnej puli. Następnie kostką rzuca drugi gracz.
Gra kończy się, gdy jeden z grających jako pierwszy wypełni klockami wszystkie cyfrowe pola swojej kartki.
W tym wariancie gry grający muszą oszacować, iloma kostkami rzut wykonać, żeby osiągnąć pożądaną wartość i szybciej od przeciwnika zapełnić pola swej kartki. To dobre ćwiczenie myślenia strategicznego i planowania.
Prostszy wariant zabawy — bez dodawania
Młodszym dzieciom, które nie potrafią jeszcze dodawać, można zaproponować zabawę w Klocki i cyfry z jedną kostką i kartką podzieloną na 6 pól. Zadaniem maluszka będzie układanie klocków na polach o wartościach wyrzuconych na kostce (od 1 do 6).
Dodatkowe działanie
Po zakończeniu gry można z dzieckiem odszukać najwyższą wieżę z klocków. Wieża powstaje w momencie, gdy graczowi wypadnie drugi raz ta sama liczba oczek (lub ta sama suma liczb z 2 kostek), a więc gdy klocek trzeba drugi raz postawić na tym samym polu — wówczas klocki nakładamy jeden na drugi.