Klocki i cyfry – zabawa matematyczna

Zabawy matematyczne i logiczne sprawiają wielką przyjemność małym dzieciom, zwłaszcza gdy połączy się w nich klocki i cyfry. Jest to ten wiek, kiedy dodawanie i liczenie nie są kojarzone z obowiązkiem szkolnym, ale stanowią wyzwanie i przygodę. Segregowanie i porządkowanie dodatkowo rozwijają myślenie przyczynowo-skutkowe i stanowią doskonałą podstawę do przyszłych działań wymagających większego wysiłku intelektualnego. Prezentowana zabawa w trudniejszym wariancie to także doskonały pretekst do kształtowania myślenia strategicznego u dziecka. A forma rywalizacji, jaką daje gra, wznieca indywidualną motywację dziecka do konkretnego działania i osiągania założonych celów.

Wiek: od 4 r.ż.

Materiały: do zabawy potrzebujemy 2 kartek, 2 kostek do gry i klocków o tych samych wymiarach.

Przebieg gry z dodawaniem i myśleniem strategicznym

Na kartce rysujemy tabelę z 12 polami i po kolei do każdej kratki wpisujemy liczby od 1 do 12. Możemy też skorzystać z gotowego szablonu.  Każdy gracz dostaje 1 kartkę, na której będzie układał klocki.

Dziecko rzuca kostką lub dwoma kostkami (do wyboru) i w zależności od tego, ile oczek zostanie wyrzuconych na kostce, to na polu z odpowiednią liczbą ustawia pierwszy klocek z ogólnej puli. Następnie kostką rzuca drugi gracz. 

Gra kończy się, gdy jeden z grających jako pierwszy wypełni klockami wszystkie cyfrowe pola swojej kartki.

W tym wariancie gry grający muszą oszacować, iloma kostkami rzut wykonać, żeby osiągnąć pożądaną wartość i szybciej od przeciwnika zapełnić pola swej kartki. To dobre ćwiczenie myślenia strategicznego i planowania.

Prostszy wariant zabawy — bez dodawania

Młodszym dzieciom, które nie potrafią jeszcze dodawać, można zaproponować zabawę w Klocki i cyfry z jedną kostką i kartką podzieloną na 6 pól. Zadaniem maluszka będzie układanie klocków na polach o wartościach wyrzuconych na kostce (od 1 do 6).

Dodatkowe działanie

Po zakończeniu gry można z dzieckiem odszukać najwyższą wieżę z klocków. Wieża powstaje w momencie, gdy graczowi wypadnie drugi raz ta sama liczba oczek (lub ta sama suma liczb z 2 kostek), a więc gdy klocek trzeba drugi raz postawić na tym samym polu — wówczas klocki nakładamy jeden na drugi.

 

Szbalon do pobrania

 

Post Author: Izabela Kokot

Z wykształcenia informatyk, fizyk, matematyk, pedagog i specjalista w zakresie marketingu internetowego. Jej pasją są zarówno nowoczesne technologie informacyjne, jak i metody wspierania rozwoju dziecka, które zagwarantują maluchowi dobry start w dorosłość. Chętnie dzieli się swoimi pomysłami, sprawiając, że nauka ścisła (i nie tylko) może być rewelacyjną zabawą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *