Nauka relacji czasowych nie jest prosta. Dzieci dość długo gubią się w zależnościach między kolejnymi dniami, miesiącami czy porami roku, a co dopiero latami. Oswajanie ze specyfiką upływu czasu, zmiennością i powtarzalnością roku jest bardzo ważne dla rozwoju myślenia abstrakcyjnego oraz logicznego powiązania z sobą faktów, a także prawidłowego funkcjonowania w świecie. Wykuwanie wiedzy na pamięć, bez skojarzeń lub wizualizacji, nie przynosi oczekiwanych efektów w tym wypadku. Nie każdy maluch potrafi szybko zapamiętać, ile dni ma każdy miesiąc. Prezentowana zasada jest znana od pokoleń, często uczona przez babcie i dziadków, a współcześnie zaliczana do strategii mnemotechnicznych. Wyliczanie dni w miesiącu na kostkach, to sposób banalny i sprawiający wiele radości z opanowania go.
Poniższa, prosta metoda na wyliczenie liczby dni w miesiącu wspomaga rozwój umiejętności rozwiązywania problemów przez dziecko, kreatywnego podejścia do zagadnienia, a także uczy dziecko zależności rządzących światem (łańcucha przyczynowo-skutkowego), rozwija jego wyobrażenia o świecie i pojęcie relacji czasowych. Koordynacja kilku zmysłów i sprawności manualnych pozytywnie ponadto wpływa na rozwój połączeń neuronalnych w mózgu.
Wiek: od 5 r.ż.
Do wyliczeń potrzebujemy dłoni zamkniętych w piąstki i znajomości nazw oraz kolejności miesięcy.
Opis metody
Ustawiamy piąstki przed sobą tak, aby kostki wystawały do góry i o to samo prosimy dziecko. Zwracamy uwagę na falę, jaką tworzą kolejne kostki i zagłębienia. Każda kostka oznacza miesiąc mający 31 dni, każde zagłębienie zaś miesiąc 30-dniowy (w przypadku lutego 28- lub 29-dniowy). Patrząc na kostki i zagłębienia na naszych piąstkach, liczymy, kolejno wymieniając (od lewej do prawej lub odwrotnie) miesiące od stycznia do grudnia. Kiedy się skończą kostki na jednej ręce, przechodzimy do drugiej ręki, ale możemy też liczyć na tej samej piąstce od nowa, biorąc kostkę styczniową za sierpniową. Warto zwrócić uwagę, iż między lipcem a sierpniem nie ma zagłębienia i oba miesiące posiadają 31 dni (tak jak grudzień i styczeń).
Ta technika zapamiętania sprawdza się, chociaż kostek i zagłębień na dłoniach mamy więcej niż miesięcy w roku.
Wiersz — dodatkowy bodziec pamięciowy
Dodatkowo można dziecko nauczyć wierszyka o liczbie dni w danych miesiącach:
Roczek sprawiedliwie swe dzionki rozkłada:
30 dni dla września i dla listopada.
Tyle samo ma kwiecień i czerwiec wspaniały,
31 dni daruje wszystkim pozostałym.
Tylko luty samotny 29 dni lubi,
Chociaż przez trzy latka po jednym dniu gubi.