Na dywanie siedzi jeż to jedna z najprostszych zabaw integracyjnych i ruchowych. Bardzo dobrze wpływa na rozwój dziecka. Wspiera umiejętności poznawcze i naśladowcze (wykonywanie podobnych czynności) oraz kształtuje orientację w przestrzeni i świadomość schematu własnego ciała. Poprzez odwzorowywanie ruchu w naśladowaniu czynności wspiera rozwój umiejętności klasyfikowania i swobodnej komunikacji z innymi. Zabawy ruchowo-integracyjne doskonale wpisują się w nauczanie przez zabawę, a ponadto poprawiają samopoczucie dziecka i zaspakajają jego naturalnie dużą potrzebę ruchu oraz kontaktu z rówieśnikami.
Przebieg zabawy Na dywanie siedzi jeż
Grupka dzieci (najmniej 5) siada w kręgu. Uczestnicy wybierają spośród siebie „jeża”, który wchodzi do środka koła. Wszystkie dzieci wypowiadają słowa:
Na dywanie siedzi jeż,
Co on zrobi to my też.
Po tych słowach wybrany „jeżyk” wykonuje jakiś ruch, który naśladują pozostałe dzieci. Może to być ruch dłonią, skoki np. pajacyk, przysiady, klaskanie itp. Następnie dzieci powtarzają kolejne słowa wierszyka:
My lubimy bardzo jeże,
Niech innego nam wybierze.
Mogą to też być słowa:
Kogo Jeż zawoła
ten wejdzie do koła.
Na te słowa „jeżyk” odpowiada lub, jeśli bardzo się wstydzi albo nie mówi jeszcze dobrze, pokazuje (np. w odpowiedzi na drugą wersję wierszyka):
Ja jestem jeż
lubię … (np. Jasia) też.
Wymienione dziecko zastępuje „jeża” w zabawie i teraz ono będzie wymyślać ruchy do naśladowania.
1 thought on “Na dywanie siedzi jeż — zabawa integracyjno-ruchowa”
Grupowanie przedmiotów — codzienna nauka przez zabawę
(24 maja 2018 - 10:21)[…] czynności dorosłego lub wybranego dziecka przy zabawie grupowej, np. Na dywanie siedzi jeż; Ojciec […]