promowanie wczesnego rozwoju umiejętności matematycznych

Promowanie wczesnego rozwoju umiejętności matematycznych

1. Rozwijaj w dziecku jego naturalną dziecięcą ciekawość poprzez zachęcanie go do odkrywania rozwiązań codziennych sytuacji. Na przykład poproś dziecko, by odłożyło pranie na swoje miejsce. Będzie ono ćwiczyć sortowanie (ściereczki, ręczniki małe, kąpielowe) i eksperymentować pod względem wielkości i kształtu, widząc, jak duże ręczniki zajmują więcej miejsca niż malutkie ściereczki. Polecamy też proste zabawy w grupowanie i klasyfikowanie.

2. Czytaj dziecku książeczki — rymowanki, wyliczanki, książeczki zawierające w treści cyfry. Śpiewaj dziecięce piosenki, które dotyczą pojęć liczbowych. Baw się w zabawy paluszkowe z zabawnymi rymowankami z liczeniem (np. paluszkowe liczenie z biedronką, z pieskami, z króliczkami). Książeczki, dziecięce wierszyki i piosenki są doskonałym sposobem do komunikowania się, używając przy tym matematyką.

3. Licz wszystko w świecie dziecka. Licz przedmioty, zabawki, jedzenie, ubranka… aby pomóc dziecku korzystać z jego własnych doświadczeń z przedmiotami i w lepszym rozumieniu liczb. Zacznij od dostrzegania par i łączenia w pary.

4. Aby pomóc dziecku nauczyć się dokładnego liczenia, wskazuj przedmiot podczas wymawiania każdej liczby. Pomóż nauczyć się dziecku liczyć własne palce. Dotykaj jednego palca dokładnie w tym czasie, gdy go przeliczasz. Palce to narzędzie, które zawsze masz przy sobie.

5. Baw się z dzieckiem w gry polegające na sortowaniu przedmiotów codziennego użytku lub zabawek. Sortujcie podobieństwa i różnice. Rozmawiajcie o tym. Na przykład, poproś dziecko, by znalazło wszystkie białe skarpetki, następnie poszukało wszystkich długich i wszystkich krótkich. Kiedy dziecko się z tym upora, możesz poprosić, by ułożyło z nich prosty szlaczek, np. jedna biała skarpetka, jedna kolorowa, jedna biała, jedna kolorowa lub jedna długa i jedna krótka (układanie ciągów).

6. Pozwól dziecku wspinać się na pudełko i schodzić z niego, wspinać się na lub wokół mebli, wchodzić na/pod/w, chodzić wokół, przechodzić przez, wspinać się na wierzchołek, wychodzić z…  korzystając z różnych rzeczy, doświadczając i odkrywając siebie w przestrzeni. To zabawny, prosty i sprawiający wiele przyjemności dzieciom sposób na uczenie się geometrii i poczucia przestrzeni.

7. Podsuwaj dziecku przedmioty, które może dotknąć, z którymi może pokombinować, takie jak: klocki, pudełka, pojemniki, klocki z dziurami o konkretnych kształtach, do których to dziur można włożyć tylko klocek o tym samym kształcie, inne rodzaje łamigłówek. Nawet kanapki pokrojone w różne kształty pozwalające dopasować je do siebie pomagają dziecku w nauce. Dzieci najlepiej uczą się poprzez praktyczne doświadczenia.

8. Pomóż dziecku nauczyć się nazywać dane kształty. Znaki drogowe są dobrym początkiem. Znaki ostrzegawcze są trójkątami, znak stop jest ośmiokątem. Pytaj dziecko o znaki, które widzi. Powiedz, ile boków ma, ile kątów. Starsze dzieci mogą wiele powiedzieć na ten temat: „To jest znak w kształcie prostokąta, ma 4 boki i 4 kąty, 2 boki są dłuższe, 2 krótsze”. W przypadku młodszych dzieci sam opisz krótko i zwięźle: „To jest żółty znak. Jest w kształcie trójkąta”. Dzieci potrafią świetnie się bawić podczas rysowania różnych znaków.

9. Pozwól dziecku bawić się, wlewając wodę do kubków różnej wielkości. Niech dziecko przed wlaniem wody zastanowi się, który z kubków pomieści więcej płynu. To prosta czynność, która w rzeczywistości polega na szacowaniu, mierzeniu, orientacji przestrzennej.

10. Zachęcaj dziecko do odkrywania pojęć pomiarowych, pozwalając mu wybrać własne jednostki miary. Np.: „Popatrz! Mój but jest długości dwóch ołówków”.


Polecamy również:

Pierwsze kroki z matematyką

Zabawy matematyczne

Ćwiczenia z orientacji przestrzennej dla najmłodszych

Klocki wstępem do matematyki

Dzieci uzdolnione matematycznie


Post Author: Izabela Kokot

Z wykształcenia informatyk, fizyk, matematyk, pedagog i specjalista w zakresie marketingu internetowego. Jej pasją są zarówno nowoczesne technologie informacyjne, jak i metody wspierania rozwoju dziecka, które zagwarantują maluchowi dobry start w dorosłość. Chętnie dzieli się swoimi pomysłami, sprawiając, że nauka ścisła (i nie tylko) może być rewelacyjną zabawą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *