zabawa z klaskaniem

Siedem — rytmiczna zabawa z klaskaniem

„Siedem” to rytmiczno-ruchowa zabawa z klaskaniem i stukaniem. Doskonali sprawność ruchową, precyzję, zręczność, koordynację i wzmacnia pracę mięśni. To wszystko stymuluje odpowiedni rozwój neuronalny i poszerza możliwości umysłowe. Zabawa z klaskaniem odpowiada naturalnej aktywności każdego dziecka. Bawiąc się w ten sposób, dzieci doskonalą oprócz poczucia rytmu, celowość i prędkość, zatem również jest to nauka przez zabawę. Uczestnicy gry poznają ponadto możliwości swojego ciała, wspierając kreatywność. Niepodważalną zaletą takiej formy rozrywki jest to, że możemy wykonywać ją wszędzie, nie potrzeba bowiem specjalnego miejsca ani warunków, aby ją przeprowadzić.

Zabawa „Siedem” wzmacnia ponadto wiarę w siebie i swoje możliwości, szczególnie gdy wykonywana jest w parze lub w grupie z różnym stopniem komplikacji układu (co proponuje załączony filmik). Dzięki niej dziecko poznaje swoje ciało oraz jego umiejętności. Opcja ta daje także szansę samo wyrażenia najpierw siebie, potem sprawdzenia własnych możliwości i porównania ich z możliwościami drugiej osoby.

W kontekście prezentowanej gry — równomierne klaskanie i stukanie w parze lub grupce doskonali umiejętności pracy zespołowej i uczy czerpać z tego satysfakcję. Wzmacnia przez to więzi społeczne. Przebieg gry i jej potencjał prezentuje filmik poniżej.

Wiek: od 4 r.ż.

Przebieg

Zabawa z klaskaniem „Siedem” rozpoczyna się od siedmiokrotnego uderzania płaskimi dłońmi o blat stołu lub uda. Kolejnym ruchem jest naprzemienne klepnięcie i klaskanie. Tak aby siedem wypadło na stuknięcie w blat lub uda. Trzeci ruch to bardziej skomplikowana czynność — składa się na nią: uderzenie w powierzchnię, klaśnięcie i pstryknięcie. Czwarty krok to sekwencja: uderzenie, uderzenie w płaszczyznę ze skrzyżowanymi dłońmi, uderzenie proste, klaśnięcie, pstryknięcie, klaśnięcie i uderzenie.

Każdą sekwencję należy wykonać, licząc do siedmiu. Na początek najlepiej jest dość wolno liczyć na głos, aby nie wypaść z rytmu. Stopniowo można przyspieszać, aż do przykładu z filmiku poniżej.

Zabawy w łapki i z klaskaniem wydają się być zapomniane, zbyt proste, zbyt dziecinne. Biorąc jednak ich dobroczynny na rozwój dziecka wpływ pod uwagę, warto wrócić z dziećmi do tej rozrywki.

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka trzech skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa i logopedii, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: ekoslowko.blogspot.com.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *