Zabawa z kołami pozwala zrozumieć pojęcie „mały”, „duży”, kształtuje intuicję geometryczną, ćwiczy umiejętność rozumienia i wykonywania poleceń oraz klasyfikacji według kodu.
Wiek: 3 lata
Wycinamy z kolorowego papieru 3 koła czerwone, 3 niebieskie, 3 żółte, 3 zielone. Koła tego samego koloru muszą być o różnych wielkościach: małe, duże i średnie.
Etap I – rozpoznawanie wielkości
Na początek pytamy się dziecka, które koło czerwone jest największe, a które najmniejsze. Jeśli dziecko ma problem z prawidłowym określeniem rozmiaru, pomagamy mu (dla trzylatka pojęcie „średnie” może być trudne do opanowania). Następnie prosimy, by dziecko położyło małe, czerwone koło na dużym, czerwonym kole. Analogicznie postępujemy z pozostałymi kolorami.
Etap II – rozumienie poleceń
W drugim etapie zabawy mieszamy kolory i prosimy o wskazanie największego koła czerwonego i najmniejszego niebieskiego.
Etap III – klasyfikacja kolorami
W kolejnym etapie prosimy, by dziecko położyło obok siebie wszystkie koła zielone, najpierw duże, potem małe, i na koniec najmniejsze (lub duże, średnie i małe).
Innym zadaniem może być położenie na dużym żółtym kole wszystkie malutkie koła.
Kombinacji poleceń jest wiele, nie należy jednak zbyt długo kontynuować zabawę, by dziecko kończąc ją, nie było znudzone. Pamiętajmy, by każda zabawa sprawiała dziecku radość.