Zabawa, dzięki której dziecko może opanować rozpoznawanie liter, nauczyć się składać je w słowa, a tym samym czytać. Poniższa gra może stanowić uzupełnienie każdej metody nauki czytania (zarówno fonetycznych, opartych na literowaniu, jak i globalnych), bazując na spostrzegawczości i percepcji wzrokowej dziecka. Forma zabawy łatwiej przekona ucznia, że dekodowanie zapisanych słów nie musi być żmudne, ale oprócz praktycznych umiejętności przynosi również frajdę.
Wiek: od 5 lat
Materiały: karty z wyrazami, karteczki z literkami
Przebieg gry
Na dużej kartce zapisujemy kilka wybranych prostych i na początek krótkich słów. Słowa muszą być porozrzucane po całej kartce i zapisane dość dużą czcionką (niekoniecznie muszą być drukowane). Następnie z drugiej kartki wycinamy małe kwadraciki i zapisujemy na nich wszystkie znajdujące się na dużej kartce litery — te, z których składają się nasze wyrazy. Karteczki odwracamy tak, by nie było widać liter i na zmianę z dzieckiem losujemy je. Zadanie polega na znalezieniu słowa, które zawiera wylosowaną literę (rozpoznawanie liter w słownie) i ułożeniu wylosowanej karteczki pod odpowiednią literką. Osoba, która ułoży prawidłowo ostatnią literę w danym wyrazie i na koniec przeczyta swoje słowo — wygrywa.
Można przygotować dwie kartki z wyrazami tak, by każdy gracz miał swoją (z innymi słowami). Trochę na wzór bingo. Kto pierwszy ułoży, dopasuje literki do wszystkich swoich słów — wygrywa!