Ortografia bez ćwiczenia nie jest łatwa. Istnieje wiele metod doskonalenia znajomości zasad pisowni. Można też poprzez praktykę zapamiętywać trudniejsze słowa. Szybkim i przyjemnym dla ucznia sposobem na opanowanie reguły ortograficznej jest wierszyk ortograficzny. Oprócz praktycznej wiedzy wspiera on rozwój pamięci i koncentracji oraz poczucie rytmu i rymu. Wyrazy wykorzystane w wierszu mogą ponadto poszerzać słownik czynny i bierny dziecka.
Dużą trudność sprawia rozróżnienie zakończeń wyrazów -ia, -ja w pisowni. W mowie dość często brzmią podobnie. Aby opanować zasadę regulującą ich użycie, można wykorzystać poniższy wierszyk ortograficzny.
Pisownia wyrazów zakończonych na -ia, -ja
Powiedz to każdemu gapie,
co z dyktanda dwójki łapie,
że wyrazy: Anastazja,
telewizja, fuzja, Azja,
Francja, akcja i akacja,
lekcja, porcja oraz racja,
sesja, pensja i hortensja,
misja, scysja i pretensja
mają zawsze j, nie i.
Kto to wie, ten z dwójek drwi.Za to: Dania, kopia, tiara,
giaur — przez i pisz, a zaraz
będziesz cieszyć się z dyktanda,
gdyż ci piątkę z plusem pani da.Gdy na karku jest twa głowa,
to bez trudu pojmiesz wnet:
„jot” piszemy w obcych słowach
tylko po „ce”, „es” i „zet”.