Czas, kiedy dziecko zaczyna poznawać świat, zanim pójdzie do przedszkola, jest bardzo ważnym okresem jego życia. Maluszek usprawnia wiele umiejętności — chodzenie, motorykę małą i dużą, mowę itp. Dobrze zatem mu to ułatwić i odpowiednio stymulować rozwój dziecka, kupując mu zabawki, za pomocą których dziecko samo może coś zrobić, niekoniecznie tylko odsłuchać melodyjki czy patrzeć jak autko kręci się w kółko, gdy jest włączone. Podobnie rzecz się ma w kwestii wszelkich mat interaktywnych czy stoliczków — są one dobrą zabawką dla maluszka wówczas, gdy umożliwiają mu jakieś konkretne działania: wyjmowanie i wkładanie, odrywanie i przyczepianie, dopasowywanie elementów i tak dalej.
Co warto kupić dwu- i trzylatkowi
- klocki — najważniejsza zabawka dzieciństwa; wybór jest ogromny: duże, kolorowe, plastikowe, drewniane lub piankowe; ważne, aby łatwo było je trzymać w małej rączce; można z nich zbudować „najwyższą na świecie” wieżę, zamek lub domek dla lalek i przyjaciółek, parking, a także autostradę; można tez wszystko zburzyć i postawić na nowo (co kształtuje w maluchu poczucie siły sprawczej).
- zabawki z dopasowywaniem kształtu, koloru, kategorii — kształtują one spostrzegawczość oraz zdolności kojarzenia faktów;
- puzzle i układanki;
- artykuły plastyczne — kredki, farby (do malowania pędzelkie, ale także palcami), kreda, plastelina i duuużo papieru;
- rowerek biegowy;
- huśtawkę;
- piłki duże i małe;
- książeczki z gruby kartkami, stymulące mowę malucha i kształtujące wyobraźnię, które można czytać, opowiadać, poznawać, odkrywać;
- zabawki do piaskownicy i na śnieg (najlepiej kilka zestawów, gdyż łatwo się gubią);
- zabawki do kąpieli.
Chociaż producenci kuszą nieraz reklamą, że ich zabawki są rozwojowe i kreatywne, warto się nad tym zastanowić i wyobrazić sobie dziecko bawiące się danym produktem. Odpowiedzmy sobie na pytania: jaką formę aktywności dana zabawka oferuje dziecku?, jak długo może się w ten sposób bawić?, co odkryje, jaką wiedzę zdobędzie?
Nie warto też na tym etapie rozwoju obdarowywać dziecka tabletem, grami oraz bajkami na telewizor. Nie istnieją wiarygodne badania potwierdzajace pozytywny wpływ gier komputerowych/internetowych na rozwój inteligencji dziecka. W wieku dwóch i trzech lat inteligencja rozwija się natomiast dzięki działaniom ruchowym. Przed trzecim rokiem życia nie powinno się także pozwalać oglądać dziecku telewizji, ponieważ w przyszłości może to prowadzić do problemów z koncentracją, opanowania błędnych nawyków językowych, problemów z nauką oraz do agresji.