Zabawy plastyczne oddziałują na uwrażliwienie i usprawnianie dłoni dziecka (motoryki małej) oraz pomagają we wspieraniu jego rozwoju na wielu płaszczyznach — m.in. uczą estetyki, wrażliwości na piękno i sztukę, kształtują wyobraźnię oraz kreatywność, wspierają rozwój samodzielności i wiarę w siebie. Dzięki pracy dłońmi dziecko poszerza swą zdolności rozumienia świata i zdobywa twórcze umiejętności. Bawiąc się w ten sposób, ma ponadto możliwość eksperymentowania i poznania różnych materiałów oraz i ich właściwości.
Dzieci z natury bardzo lubią malować dłońmi, rękami, palcami, gąbkami, pędzelkami, zwitkami tkanin, a także posługiwać się innymi technikami plastycznymi — wycinanką, wydzieranką, lepieniem i wyklejaniem z plasteliny, wyklejaniem bibułą itp. Potrafią tworzyć naprawdę ciekawe i zaskakujące prace. Wystarczy podsunąć tylko pomysł i sposób działania, a jest w czym wybierać. Warto też wiedzieć, które techniki mogą okazać się szczególnie zalecane podczas trudności dziecka z grafomotoryką, zbyt dużym lub słabym napięciem mięśniowym oraz ze słabą percepcją wzrokową.
Usprawnianie percepcji (postrzegania wzrokowego)
- rysowanie po śladzie,
- kolorowanie według wzoru,
- tworzenie kompozycji symetrycznych i asymetrycznych,
- wykonywanie ilustracji do tekstów literackich,
- rysowanie kompozycji geometrycznych wg wzoru,
- kończenie zaczętych rysunków i szlaczków,
- dorysowywanie brakujących elementów.
Usprawnianie dłoni dziecka (wspieranie grafomotoryki)
- rozluźnianie napięcia mięśniowego:
- wypełnianie kolorem powierzchni całej kartki,
- malowanie form kolistych (zgodnych z ruchem wskazówek zegara i przeciwnych),
- malowanie form falistych bez odrywania ręki,
- malowanie po śladzie bez odrywania ręki;
- usprawnianie końców palców:
- modelowanie w plastelinie, modelinie, ciastolinie, glinie, masie solnej,
- wycinanie, wydzieranie,
- wyklejanie,malowanie palcami,
- wyplatanie, nawlekanie, wyszywanie,
- przeplatanie;
- ćwiczenia graficzne:
- wypełnianie kolorem rysunków konturowych,
- rysowanie szlaczków w liniaturze,
- kopiowanie,
- kalkowanie.