Prezentowane zabawy językowe z literkami mogą być z powodzeniem wykorzystywane podczas wczesnej nauki czytania metodami globalnymi, np. odimienną. Kształtują one rozumienie pisma i pomagają odkrywać świat za jego pomocą. Wychodzą tym samy na przeciw potrzebom rozwojowym dzieci, uwzględniając ich możliwości.
1. Zabawa „Czyje to imię?” — przygotowanie kartoników z imionami najbliższych osób (mama, tata, brat, siostra, babcia, kolega itp.) wyszukanie imion podanych przez rodzica.
2. Zabawa „Litery w imionach” — przygotowanie kartoników z imionami najbliższych osób (mama, tata, brat, siostra, babcia, kolega itp.) wyszukanie w nich liter podanych przez rodzica. Np. wyszukaj imię na literkę M, na literkę T, podaj karteczkę z imieniem, w którym są dwie literki „a”, podaj karteczkę z imieniem, które kończy się na „k” itp.
3. Zabawa „Podpisz przedmioty” — przygotowanie kartoników z nazwami przedmiotów z najbliższego otoczenia (stół, okno, łóżko, miś, lalka, auto, klocki itp.). wspólne z dzieckiem odszukanie przedmiotów i „podpisanie”.
W kolejnych zabawach dziecko samo „podpisuje” wybrane przez rodzica przedmioty.
4. Zabawa „Moje imię” — ułożenie imion z liter znajdujących się na małych kartkach.
5. Zabawa „Takie same wyrazy” — zadaniem dziecka jest odnalezienie dwóch takich samych wyrazów (imiona, nazwy przedmiotów).
6. Zabawa „Układanie nazw obrazków” — dziecko układa wyraz z pojedynczych liter. Na początek można dać wzór w postaci takiego samego wyrazu.
UWAGI:
1. Litera jest znakiem graficznym, a głoska jej odpowiednikiem słuchowym. Litery widzimy i piszemy, głoski słyszymy i wymawiamy (liter w wyrazie może być więcej niż głosek, np.: sz, cz, dz).
2. Spółgłoski należy wymawiać w miarę możliwości bez przygłosu w postaci „y” który w późniejszym okresie może utrudniać dziecku naukę czytania.
3. Przy wyodrębnianiu pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie najlepiej jest zaczynać od wyrazów rozpoczynających i kończących się samogłoskami.
4. Stopień trudności materiału językowego do analizy i syntezy głoskowej i sylabowej
– jednosylabowe wyrazy 2-głoskowe typu ul,
– jednosylabowe wyrazy 3-głoskowe typu las,
– dwusylabowe wyrazy 4-głoskowe typu wo-da,
– dwusylabowe wyrazy 3-głoskowe typu o-sa
– jednosylabowe wyrazy 4- lub 5-głoskowe typu wilk, kret, sklep,
– dwusylabowe wyrazy 5-głoskowe typu bra-ma, pa-lec,
– dwusylabowe wyrazy 5-głoskowe typu lal-ka,
– trzysylabowe wyrazy 6-głoskowe typu to-po-la.