Umiejętność naśladowania, kontynuowania i uzupełniania sekwencji to bardzo ważna zdolność, bez której niemożliwe staje się posługiwanie językiem mówionym i pismem. Mówienie, czytanie i pisanie to bowiem odpowiednie odtwarzanie dźwięków i liter. Zanim dziecko w pełni nauczy się pisać oraz czytać, warto poćwiczyć z nim sekwencje obrazkowe, układając zagadki wymagające od dziecka kontynuowania lub uzupełniania wzoru. Wspiera to rozwój percepcji wzrokowej, dostrzegania zależności i przewidywania następstw. Tym samym kształtuje pamięć sekwencyjną.
Ćwiczenia sekwencji oparte są na trzech głównych etapach — naśladowanie, kontynuowanie i uzupełnianie sekwencji.
Poniżej opis możliwych czynności z przygotowanymi kartami do zabawy w sekwencje oparte o zimowe motywy.
Wiek: 3 r.ż.
Materiały: klocki i plansze do pobrania poniżej
Zamieszczone poniżej karty należy pobrać, wydrukować a drugą stronę pociąć (wyciąć elementy do układania).
Strona pierwsza dokumentu to pierwsza karta pracy dla malucha. Jego zadaniem jest kontynuowanie zaprezentowanego ciągu obrazków.
Z wyciętych elementów można ponadto tworzyć własne ciągi, do czego słuszy pusta karta z ostatniej strony w dokumencie. Jeśli miejsca na niej byłoby za mało — można tworzyć sekwencje bez ramek, bezpośrednio na stole czy podłodze. Warto przy tym dawać dziecku zadania polegające zarówno na odtwarzaniu, jak i dokańczaniu oraz uzupełnianiu brakujących elementów w ciągu.
Komplet zimowych sekwencji do pobrania.