Dwójki dookoła – początek liczenia

Zabawa pozwalająca dziecku zrozumieć pojęcie liczby dwa (i pary). Jest to doskonały wstęp do funkcjonowania w świecie liczb i stopniowego uczenia się liczenia. Rozwija ponadto spostrzegawczość dziecka i umiejętność kojarzenia, wzmacniając jego naturalną ciekawość świata.

 

Wiek: od 18 m.ż.

Zabawa jest dobra na czas, zanim maluchy nauczą się liczyć i rozpoznawać liczby. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, aby poznały już podstawowe pojęcie liczby dwa, poprzez niemal codzienne utrwalanie go. W ten sposób na pierwszy rzut oka będą mogły wskazać parę.

Zadaniem rodzica jest zwracanie dziecku uwagi na przedmioty, które występują parami, np.:

  • dwa buty
  • dwie skarpetki
  • dwie rękawiczki
  • dwa klocki
  • dwie ręce
  • dwie nogi
  • dwie stopy
  • dwoje oczu i dwoje uszu.

W rozmowie z maluszkiem należy za każdym razem używać słowa „dwa”, kiedy pojawi się taka możliwość, np.: „Spójrz na tamte dwa drzewa!”, „Pięknie złączyłeś ze sobą te dwa klocki” albo „Przeczytamy dzisiaj dwie książeczki przed snem”. O wiele prędzej zrozumie wtedy pojęcie liczby dwa i pary.

Można też podawać dziecku rzeczy parami, mówiąc: „Proszę, tutaj są dwie zabawki”, „Zanieś, proszę, dwie łyżeczki na stół” albo „Tu są obie twoje skarpetki”.

 


Inspirowane:

Silberg J., Gry i zabawy z maluchami, Poznań: Media Rodzina, 1995, s. 50.

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka trzech skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa i logopedii, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: ekoslowko.blogspot.com.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *