Zabawa pozwalająca dziecku zrozumieć pojęcie liczby dwa (i pary). Jest to doskonały wstęp do funkcjonowania w świecie liczb i stopniowego uczenia się liczenia. Rozwija ponadto spostrzegawczość dziecka i umiejętność kojarzenia, wzmacniając jego naturalną ciekawość świata.
Wiek: od 18 m.ż.
Zabawa jest dobra na czas, zanim maluchy nauczą się liczyć i rozpoznawać liczby. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, aby poznały już podstawowe pojęcie liczby dwa, poprzez niemal codzienne utrwalanie go. W ten sposób na pierwszy rzut oka będą mogły wskazać parę.
Zadaniem rodzica jest zwracanie dziecku uwagi na przedmioty, które występują parami, np.:
- dwa buty
- dwie skarpetki
- dwie rękawiczki
- dwa klocki
- dwie ręce
- dwie nogi
- dwie stopy
- dwoje oczu i dwoje uszu.
W rozmowie z maluszkiem należy za każdym razem używać słowa „dwa”, kiedy pojawi się taka możliwość, np.: „Spójrz na tamte dwa drzewa!”, „Pięknie złączyłeś ze sobą te dwa klocki” albo „Przeczytamy dzisiaj dwie książeczki przed snem”. O wiele prędzej zrozumie wtedy pojęcie liczby dwa i pary.
Można też podawać dziecku rzeczy parami, mówiąc: „Proszę, tutaj są dwie zabawki”, „Zanieś, proszę, dwie łyżeczki na stół” albo „Tu są obie twoje skarpetki”.
Inspirowane:
Silberg J., Gry i zabawy z maluchami, Poznań: Media Rodzina, 1995, s. 50.