Prosta i rozwijająca kreatywność zabawa oparta na skojarzeniach. Pozwala w łatwy sposób tworzyć pomysły przydatne do twórczego myślenia (kojarzenie, spostrzegawczość i fantazjowanie) oraz pisania (ćwiczenie motoryki małej). Umysł ludzki ma bowiem naturalną tendencję do tworzenia nowych wzorców, co widoczne jest najsilniej w wieku dziecięcym. Warto tę umiejętność ćwiczyć, utrwalać oraz rozwijać, wykorzystując w zabawie.
W Konstelacje można bawić się samemu z maluchem lub po zapoznaniu starszych dzieci z regułami pozwolić im działać w większej grupie.
Wiek: od 5 lat
Materiały: papier, atrament/mazak lub wydruk załączonego/stworzonego samodzielnie rysunku
Weź arkusz papieru i pokryj go plamkami atramentu lub kropkami zrobionymi za pomocą mazaka. Możesz też wydrukować załączony poniżej wzór bądź stworzyć własny. Arkusz może być większy od A4, co poszerza pole do popisu i gwarantuje dłuższą zabawę.
Zadaniem uczestników jest dopatrzenie się w rozproszonych punktach kształtów, wzorów itp., a więc nowych konstelacji. Plamki można ze sobą połączyć za pomocą ołówka lub kolorowych kredek, aby utrwalić odnalezione wzory.
Jeśli dziecko ma z początku trudności, rozpocznij ćwiczenie, demonstrując mu kilka przykładowych połączeń kropek. Można także podsunąć maluchowi wybraną kategorię poszukiwanych kształtów, np. figury, maszyny, rośliny, dinozaury, ludzie itd.
Zabawę warto połączyć z układaniem opowieści o powstających konstelacjach.
Inne warianty zabawy: Starsze dzieci bawiące się w grupie mogą dodatkowo ze sobą rywalizować w tworzeniu historii bądź też świetnie się bawić, snując opowieści. Ćwiczenie to zyskuje wówczas charakter integrujący.
Można również zachęcić dzieci to odnajdywania konstelacji związanych z rozpoczętą historią w celu stworzenia jednego, dłuższego opowiadania.
Do pobrania: konstelacje.pdf
Inspirowane:
Bowkett St., Wyobraź sobie, że… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP, 2000.