Paluszkowa zabawa-wyliczanka ucząca maluszka liczenia do 5 i zapoznająca go z łańcuchem przyczynowo-skutkowym. Rymowana historyjka, pokazywanie zdarzeń na dłoni i śmieszne słowa dodatkowo zachęcą dziecko do posługiwania się mową. Warto korzystać z tego typu wierszyków z pokazywaniem, ponieważ usprawniają one koordynację ruchową, a w tym wypadku motorykę małą (usprawniają palce u rąk). Paluszkowa wyliczanka do 5 z pieskami, to dobry wstęp do nauki liczenia.
Paluszkowe pokazywanki wspierają rozwój ruchowy i stymulują wyobraźnię. Nauczenie się na późniejszym etapie, w miarę powtarzania, wierszyka przez dziecko wspomaga procesy pamięciowe, wzbogaca zasób słownictwa i w naturalny sposób wspiera rozwój mowy, prozodii oraz matematycznej umiejętności liczenia kolejno do 5. Warto pamiętać, że dzieci cechuje naturalna skłonność do wielokrotnego powtarzania tego, co sprawia im radość, stąd podsunięcie ćwiczeń w formie zabawy, łączy przyjemne z pożytecznym.
Wiek: od 20 m.ż.
Dzieci lubią śmieszne rymowanki, wygłupianie się z rodzicami i lubią być zaskakiwane, zwłaszcza przez „małych aktorów”, jakimi stają się palce rodzica. Rodzic bawi się z dzieckiem, mówiąc wierszyk i ilustrując historyjkę własną dłonią:
Wszystkie pieski spały.
(Pokazujemy zaciśniętą pięść)
Pierwszy obudził się mały,
(Odginamy mały palec)
Mały obudził średniego,
(Pukamy małym palcem w serdeczny)
Który spał obok niego.
(Odginamy palec serdeczny)
Gdy średni już nie spał,
To duży też przestał.
(Odginamy środkowy palec)
Trzy pieski się bawiły
(Ruszamy wyprostowanymi już palcami)
Czwartego obudziły.
(Odginamy palec wskazujący)
Cztery pieski szczekały
Piątemu spać nie dały.
(Wyprostowujemy kciuk i ruszamy wszystkimi palcami)
Za którymś razem wierszyk ilustrujemy na dłoni dziecka, „ucząc” paluszki ruchów i ćwicząc dłoń.
Po kilku takich zabawach dobrze jest zachęcać dziecko do samodzielnego powtarzania treści, najpierw poprzez uzupełnianie zawieszonych wersów, a później samodzielne wykonanie historyjki.