Nauka liczenia nie musi być żmudna i nudna, co nie raz pokazaliśmy (np. Liczenie z biedronką, Liczenie z pieskami na palcach, Króliczki w koszyczku). Pojęcie liczb i ilości warto zaszczepiać dzieciom od najmłodszych lat, a najlepiej robić to w połączeniu z wierszykiem lub zabawą. Wykorzystać można każdy temat z otaczającej nas rzeczywistości. Jedną z propozycji jest połączenie wierszyka o porach roku i ich kolejności z liczeniem do 4.
Prezentowany tekst i karty do niego uczą dziecko liczyć do 4, stymulując wyobraźnię poprzez odwołania do cyklu przyrody. Rymowany opis otaczającej malucha rzeczywistość zachęca go do posługiwania się mową, wzbogacając słownictwo dziecka i wspierając sprawne posługiwanie się konstrukcjami składniowymi. Zapamiętanie przez dziecko słów wierszyka wspomaga procesy pamięciowe i w naturalny sposób wspiera wyczucie prozodii oraz liczenia na palcach po kolei. Pozwala także zapamiętać kolejność cyfr i występujących po sobie pór roku (łańcuch przyczynowo-skutkowy). Kończące zabawę wodzenie palcem po kształcie lub działania plastyczne wspierają ponadto rozwój motoryki małej.
Wiek: od 3 r.ż.
Materiały: przygotowane karty/obrazki prezentujące pory roku, kartoniki z cyframi od 1 do 4 (lub klocki-cyferki)
Zabawę zaczynamy od recytacji prostego wierszyka:
Cztery pory roku mamy — wiosna, lato, jesień, zima.
Mija jednak, potem druga i nikt tego nie zatrzyma.
Mówiąc o porach roku, prezentujemy plansze z ich wizerunkami. Prosimy dziecko, aby powtórzyło nazwy pór i spróbowało powtórzyć wierszyk.
Przy kolejnym powtórzeniu wiersza liczymy pory roku i dopasowujemy do ich ilustracji cyfry (z karteczek lub klocków) — 1. wiosna, 2. lato, 3. jesień, 4. zima.
Po wstępnej zabawie można wykorzystać nieco dłuższą rymowankę:
Cztery pory roku mamy
I na każdą z nich czekamy.
Cała w kwiatach przyjdzie wiosna
Uśmiechnięta i radosna.
Lato nam wakacje niesie
I biwaki śpiewne w lesie.
Jesień złota, kolorowa,
moc kasztanów dla nas chowa.
Zimą ferie śnieżne mamy,
Na saneczkach pozjeżdżamy.
Aby utrwalić dziecku graficzne symbole cyfr, warto zachęcić malucha do wodzenia palcem po kształcie wypowiadanej cyfry. Można również przedłużyć naukę liczenia o zabawę plastyczną, podczas której dziecko będzie miało za zadanie ozdobić wydrukowane cyferki, wykleić je papierem, plasteliną lub bibułą bądź przekształcić je poprzez dorysowywanie dodatkowych elementów.
Materiały do pobrania:
Inspiracje:
Niedbała Justyna, Cztery pory roku — wprowadzenie symbolu graficznego cyfry 4 (scenariusz zajęć dla grupy przedszkolnej), „Bliżej Przedszkola”, nr 7-8.142-143, 2013.
Cztery pory roku /wierszyk dla dzieci/, http://elzbieta-jones.blog.onet.pl/2009/03/24/cztery-pory-roku/ [dostęp: 9.02.2017 r.].